De Europese en Amerikaanse autoriteiten zijn duidelijk: tegen 2035 moet de elektrische auto onze straten domineren. Het probleem is dat deze voertuigen te duur blijven bij aankoop, omdat ze duur zijn om te ontwikkelen en te bouwen, vooral door de batterij, die het duurste onderdeel van het voertuig is. In deze context blijft het bouwen van een betaalbare elektrische auto voor veel fabrikanten nog altijd een utopie, waardoor velen hun trots opzij moeten zetten en samenwerkingen met concurrenten overwegen.
Dit is het geval van Renault, dat grote ambities heeft voor de elektrische auto, maar net afscheid heeft genomen van Nissan. De samenwerking is alleen nog gebaseerd op projecten, en niet meer op aankopen, waardoor voordeliger prijzen konden worden verkregen. De fabrikant staat er dus alleen voor, terwijl hij onlangs een prototype presenteerde van een goedkope elektrische auto met het uiterlijk van een Twingo (20.000 euro), gepland voor 2027. In februari maakte Bloomberg met dit project bekend dat er gesprekken waren tussen de Franse fabrikant en Volkswagen over deze betaalbare elektrische auto. Want Volkswagen loopt op dit gebied niet voorop, vooral door de problemen met zijn softwaredochter Cariad.
Einde van het traject
Een paar weken geleden riep Luca de Meo, de baas van Renault, op tot de oprichting van een ‘Airbus voor elektrische auto’s’ in Europa, die het zou kunnen opnemen tegen China. Een briljant idee dat uiteindelijk niet zal doorgaan, aangezien verschillende bronnen hebben gemeld dat de onderhandelingen tussen Renault en Volkswagen al zijn beëindigd, ondanks het feit dat een akkoord zeer dichtbij was.
Advertentie – lees hieronder verder
Het lijkt erop dat Volkswagen op zijn eentje een betaalbare elektrische auto wil bouwen, wat behoorlijk ambitieus is, gezien de lage marges op goedkope voertuigen en de moeilijkheden in de ‘elektrische’ sector. Volkswagen wil echter nog steeds klaar zijn met de ID.2 (25.000 euro) voor 2027, drie jaar na Citroën (ë-C3) en Renault (R5).
We kunnen het mislukken van deze gesprekken alleen maar betreuren, want er waren duidelijke voordelen voor beide groepen. Gedeelde ontwikkelings- en productiekosten waren welkom geweest om zich te positioneren tegen de Chinese fabrikanten, net zoals de gezamenlijke inkoop van onderdelen. Als Renault en VW hun krachten hadden gebundeld, konden ze de geschiedenis hebben veranderd door de omvang van de samenwerking, terwijl ze zich ook als zwaargewichten in het A-segment in Europa zouden hebben gepositioneerd. Er blijft nog één optie over voor Renault: samenwerken met Nissan of Mitsubishi, zijn oude partners. Een teleurstelling dus. Vooral omdat Volkswagen al samenwerkt met Hyundai en het Chinese Xpeng voor elektrische projecten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be