Vorig jaar besloot Europa om nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in 2035 voorgoed te verbieden. Vanaf die datum mogen alleen nog nieuwe elektrische auto’s in showrooms staan. Bestaande auto’s met verbrandingsmotoren mogelijk natuurlijk nog wel rijden, maar dat verhaal eindigt zo’n vijftien jaar later, wanneer (bijna) alle consumenten hun auto gewisseld zullen hebben.
Dit scenario vertoont nu enkele barsten en kan weleens veranderen. Sinds de Europese verkiezingen van 9 juni wordt er veel gepraat over de verschillende beleidsmaatregelen voor de komende vijf jaar. Nu blijkt dat de Europese Volkspartij (EVP), de grootste partij in het Europees Parlement (188 van de 720 zetels, of 26,1% van de zetels), van plan is om de huidige regels voor 2035 te versoepelen. Dit voornemen dateert al van voor de verkiezingen. De EVP, die deze week in Portugal bijeenkwam om haar traject te bepalen, wil volgens een intern document “de regels voor de reductie van CO2-emissies voor nieuwe auto’s en bestelwagens herzien om het gebruik van niet-vervuilende alternatieve brandstoffen na 2035 mogelijk te maken”.
Wordt de vrijstelling bevestigd?
Een tijd geleden accepteerde de Europese Commissie een onderzoek naar het gebruik van synthetische brandstoffen. Dit wordt momenteel geanalyseerd. Een gunstige uitkomst kan betekenen dat nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren na 2035 e-fuels mogen gebruiken, oo voorwaarde dat ze CO2-neutraal zijn. De vraag kwam van Duitsland, maar de beslissing van de Europese Commissie om het dossier ter goedkeuring voor te leggen aan de andere Europese instanties wordt ten vroegste eind 2024 genomen.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoe kun je een oude auto die op benzine rijdt onderscheiden van een nieuwe die op synthetische brandstof rijdt? Het zou technisch mogelijk zijn om het type brandstof te detecteren en te voorkomen dat de (nieuwe) auto start als hij gewone benzine heeft getankt.
De EVP heeft nog niet gespecificeerd hoe ze het beleid rond de CO2-uitstoot van auto’s wil aanpassen. Het interne document stelt simpelweg dat het nodig is om “het verbod op verbrandingsmotoren te herzien en geavanceerde technologie voor verbrandingsmotoren te ontwikkelen”.
Vermeldenswaardig is dat de EVP goed op weg is om deze eis werkelijkheid te maken. Vergeet niet dat Ursula von der Leyen, die herverkozen wil worden als hoofd van de Europese Commissie, lid is van de EVP. Haar topjob hangt wellicht af van de aanvaarding van enkele dossiers, waaronder dat van het einde van verbrandingsmotoren in 2035. Maar het belooft een spannende strijd te worden, want Ursula von der Leyen en de EVP zullen ook de socialistische en democratische fracties moeten overtuigen, die tot nu toe geweigerd hebben om het dossier te herbekijken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be