Een ivoorkleurige Mercedes E-Klasse met een geelzwart taxibordje op het dak: het is in het Duitse straatbeeld een net zo vertrouwd gezicht als een vakwerkhuis of een Biergarten. Maar dat is meer en meer verleden tijd, want Mercedes verliest in hoog tempo marktaandeel in de taxiklasse. Terwijl vroeger de helft van de Duitse taxi’s een ster op de boeg had, is vandaag nog maar een dikke 10 procent een Mercedes.
De reden is eenvoudig: voor de Zwabische autobouwer hoeft het niet meer. De huidige E-Klasse is de eerste in decennia die niet meer in de gekende kleur, ‘Elfenbein’, wordt aangeboden, en ook de B-Klasse leveren ze niet meer af in taxispecificatie. Er zijn wel nog gespecialiseerde firma’s die deze ombouw voor hun rekening nemen.
VW en Toyota nemen over
Vorig jaar schrapte de Stuttgartse autobouwer ook tal van kortingen en voordelen voor de voormalige klante in de taxisector. Tegenover de krant Handelsblatt bevestigde het bedrijf deze strategie: “Op dit moment biedt Mercedes-Benz geen taximodellen meer aan vanuit de fabriek.”
Advertentie – lees hieronder verder
Het kadert in de strategie die bedrijfsleider Ola Källenius in 2022 aankondigde. De Zweed mikt niet langer op een zo groot mogelijk verkoopvolume, maar wil vooral zoveel mogelijk winst maken per auto, en dus hogere prijzen hanteren. Enkele jaren geleden had Mercedes het nog anders voor ogen. In 2017 kondigden ze aan dat ze binnen de drie jaar autonoom rijdende taxi’s zou loslaten in Stuttgart, in een proefproject samen met toeleverancier Bosch. Deze samenwerking is inmiddels beëindigd.
Vandaag is Volkswagen de marktleider in de Duitse taxisector, met Toyota als opvallende nummer twee. Vooral de hybride Corolla en de dito RAV4 doen het er erg goed, met dank aan hun lage benzineverbruik en betrouwbare aandrijflijn.
Archetypisch taximerk
Mercedes was bijna honderd jaar het archetypische taximerk, ook in België. Al in de jaren 20 leverden zij auto’s af op maat van de branche, inclusief aangepast dashboard, extra robuuste stoelen en bijkomende interieurverlichting. In de jaren 30 was Mercedes ook de eerste die exemplaren met een zuinige dieselmotor aanbood. Veel crèmekleurige Mercedes-taxi’s werden na jaren intensieve arbeid op Duitse wegen doorverkocht naar Noord-Afrika, waar de auto’s nog lang te zien waren in het straatbeeld.
In landen als Marokko is ook dat stilaan verleden tijd. De lokaal geproduceerde en spotgoedkope Dacia Lodgy heeft die taak overgenomen nadat de overheid een schrootpremie invoerde om de oude vervuilende auto’s van de weg te krijgen.
Miljoenen kilometers
Mercedes is steeds trots geweest op zijn statuut van taxikoning. Zo heeft het merk in zijn collectie bijvoorbeeld enkele gebruikte taxi’s met miljoenen kilometers op de teller. Waaronder een Griekse 240D uit 1976 met 4,6 miljoen kilometer, en een Portugees exemplaar met 1,9 miljoen kilometer. Deze zijn geregeld te zien in het museum van de autobouwer in Stuttgart.
Als professionele gebruikers waren de Duitse taxichauffeurs vaak erg kritische klanten. Bij de lancering van de W124 in de jaren 80 zetten zij bijvoorbeeld een betoging op touw bij de verdeler in Keulen, omdat de eerste exemplaren met kinderziektes bleken te kampen.
Voor het imago van Mercedes was vooral de W211 van het begin van deze eeuw desastreus. Die kwam met een nieuw hydraulisch bekrachtigd remsysteem (SBC) dat niet goed functioneerde. Ook dat leidde tot een protestactie in Duitsland, waarop Mercedes kortingen begon uit te delen om het marktaandeel weer op te krikken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be