De Europese auto-industrie moet een bocht nemen. Een haarspeldbocht van jewelste. Terwijl de overgang naar elektrische voertuigen veelbelovend leek, zitten fabrikanten nu gevangen in een storm die op zijn zachtst gezegd onverwacht is. Dalende verkoopcijfers, toegenomen concurrentie – en zelfs de technische dominantie van China – en het einde van overheidssubsidies in verschillende landen dompelen de sector onder in onzekerheid.
Het probleem is dat de crisis aanhoudt, waardoor de productie in Europese autofabrieken vertraagt. Sommige draaien op slechts 50% van hun capaciteit, wat leidt tot flinke verliezen voor merken als BMW, Mercedes, Stellantis en Renault. Autofabrikanten kampen nu met onverkochte voorraden en leegstaande fabrieken, een compleet contrast met de aanvankelijk verwachte snelle groei.
Ook strategische fouten
De crisis komt niet alleen door dalende verkoop. Europese autofabrikanten maakten ook strategische fouten door markttrends te negeren. Ze kozen voor trots en onderschatten de opkomst van Chinese merken, die nu kwaliteitsauto’s aanbieden tegen lagere prijzen en vaak met geavanceerdere technologie.
Advertentie – lees hieronder verder
Volkswagen is een duidelijk voorbeeld van de huidige crisis. De Duitse autofabrikant overweegt fabrieken te sluiten en heeft recent een dertig jaar oude baangarantieovereenkomst verbroken, wat massaontslagen kan veroorzaken. Ongeveer 130.000 werknemers zijn betrokken bij de loononderhandelingen. Audi Brussel ziet weinig hoop, terwijl ook Mercedes en BMW te maken hebben met verslechterende resultaten. Mercedes verlaagt zijn verwachte operationele marge naar 7,5-8,5%, tegen eerder 10-11%. De reden die het aanhaalt? “Een nieuwe verzwakking van het macro-economische klimaat, vooral in China. Idem voor BMW dat nu een operationele marge van 6-7% in 2024 verwacht, vergeleken met eerder 8-10%.
Verwoestend effect op de werkgelegenheid?
Als dit zo doorgaat, kan de situatie een verwoestend effect hebben op de werkgelegenheid. De automobielsector is goed voor 7% van de totale werkgelegenheid in Europa, of ongeveer 13 miljoen mensen! De sluiting van fabrieken in moeilijkheden zou kunnen leiden tot een golf van ontslagen, met verwoestende economische gevolgen. Vooral omdat autofabrieken de kern vormen van uitgestrekte lokale economische ecosystemen. Dit zou tienduizenden ontslagen kunnen betekenen, nog afgezien van indirecte activiteiten: onderaannemers, maar ook handel en infrastructuur rond de fabrieken.
We weten momenteel dat het einde verhaal is voor Audi Brussel, terwijl ook fabrieken zoals Douai, waar de Renault R5 E-Tech wordt geproduceerd, en Mirafiori, waar de elektrische Fiat 500 wordt gemaakt, duidelijk worden bedreigd.
Uiteenlopende strategieën
Geconfronteerd met deze crisis volgen fabrikanten uiteenlopende aanpakken. Volkswagen heeft bijvoorbeeld afgezien van plannen voor een nieuwe fabriek in Duitsland en richt zich nu op drastische kostenverlaging om de nieuwe marktrealiteit het hoofd te bieden. Stellantis overweegt eveneens kostenbesparingen na een forse winstdaling.
Renault lijkt de storm beter te doorstaan. De Franse autofabrikant heeft zelfs nieuwe aanwervingen aangekondigd dankzij sterke commerciële resultaten. Dit bewijst dat, ondanks de moeilijke omstandigheden, de juiste strategieën kunnen zorgen voor succes.
Om te overleven, moeten autofabrikanten sneller overstappen naar elektrische voertuigen en bewijzen dat ze de Chinese concurrentie aankunnen. Dit vereist niet alleen productaanpassingen, maar ook het afstemmen van productiecapaciteit op de dalende vraag. Dat is natuurlijk mogelijk, maar alleen met bewindvoerders die begrijpen dat vrije concurrentie soms moet wijken om de industrie te beschermen – zoals China en de VS dat overigens doen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be