Kan je deze zomer geld verdienen door je elektrische auto op te laden?

Wie een dynamisch prijscontract heeft met zijn stroomleverancier, kan bij momenten genieten van een negatieve energieprijs. Betekent dit dat je tijdens de zomer effectief geld kan verdienen door je elektrische auto op te laden?

Gepubliceerd op 2 juli 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Kan je deze zomer geld verdienen door je elektrische auto op te laden?

Doordat er in de zomer overdag steeds meer zonne-energie wordt geproduceerd, in combinatie met een verminderde vraag, gaat de stroomprijs op de groothandelsmarkt steeds vaker onder nul. Wie een dynamisch prijscontract heeft met zijn leverancier, heeft op die momenten een negatieve elektriciteitsprijs. Je krijgt met andere woorden geld toegestopt wanneer je een elektrische auto aan je laadkast hebt hangen. Dat klinkt haast te mooi om waar te zijn. Of is het toch waar?

Niet veel

Het is in theorie waar. Maar het hangt er wel van af hoe diep de prijs onder nul gaat. Het gaat hier immers enkel over de energiecomponent in de prijsberekening, maar daarnaast brengt men wel nog steeds de andere heffingen en accijnzen in rekening, en vaak ook een vaste jaarlijkse vergoeding.

Stel dat je, in een theoretisch voorbeeld, 10 cent per kWh aan heffingen en accijnzen betaalt, in combinatie met een negatieve energieprijs van -11 cent per kWh, dan verdien je netto 1 cent per kWh die je in de accu van de auto (of in je thuisbatterij) opslaat. Dit gedurende het uur waarin je dit doet. Met een laadkast (wallbox) met een vermogen van 11 kWh, ‘tank’ je in een uur dus 11 kW en verdien je in die tijd dan 11 cent. Veel is dat niet, en in de praktijk is de energieprijs tot nu toe nooit zo laag geweest dat ze de andere kosten compenseert.

Zonnestroom-1

Advertentie – lees hieronder verder

Forse overproductie verwacht

Het loont echter de moeite om het deze zomer in de gaten te houden. De Belgische netbeheerder Elia liet in juni weten dat ze deze zomer een forse overproductie van groene stroom verwacht. Dat betekent dat er meer elektriciteit wordt geproduceerd door zonnepanelen en windmolens, dan op hetzelfde moment nodig is. In de zomer is de vraag traditioneel immers laag, zeker tijdens het weekend. Bedrijven draaien immers op een lager pitje, terwijl zij bovendien steeds vaker zelf ook al de nodige infrastructuur hebben om groene stroom te produceren.

In 2023 was er zo een recordaantal van 222 uren waarin de stroomprijs negatief was op de groothandelsmarkt. Dat cijfer werd in de eerste helft van 2024 al bijna geëvenaard, wat de enorme toename van groenestroomproductie in ons land illustreert.

home-pro-mercedeseqs-copie

Om de balans tussen vraag en aanbod in evenwicht te houden, en het net stabiel te houden, riep men het systeem van de dynamische prijzen in het leven. Dit om distributeurs en consumenten aan te moedigen om de afname beter af te stemmen op de productie. Eventueel kan er ook stroom geëxporteerd worden naar andere landen, maar dat is niet altijd eenvoudig, omdat een zonnige zomerse zondag natuurlijk in elk land dezelfde is. De minst wenselijke optie is om windmolens en PV-installaties af te schakelen. In dat geval moet de uitbater daarvoor een compensatie krijgen.

Tweesnijdend zwaard

Om van dit alles te kunnen genieten, moet je als gebruiker van een EV wel de uurprijs nauwlettend in de gaten houden. Dit kan ook automatisch, door toepassingen als Smappee of ModuleOne, die auto en laadkast op een slimme manier aansturen om zo voordelig als mogelijk te kunnen opladen.

In een rapport uit 2023 waarschuwde energiewaakhond CREG wel dat voorzichtigheid geboden is voor wie de kassa al hoort rinkelen. Een dynamisch contract is immers een tweesnijdend zwaard: wanneer de prijs op de groothandelsmarkt hoog is, wordt die eveneens doorgerekend aan de consument met een dynamisch contract.

Anders is het bij concumenten met variabele en vast contracten, die nog steeds de overgrote meerderheid (meer dan 99%) uitmaken. Daar absorbeert de stroomleverancier die pieken en dalen in een tariefformule.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.