Toyota is een industriële oorlogsmachine als geen ander. Naast de betrouwbaarheid van zijn producten, die al tientallen jaren een referentie is, is het concern erin geslaagd intelligent te handelen en gedurende meerdere jaren wereldleider te worden, terwijl de kloof met het Volkswagen-concern steeds groter werd. In deze context vraagt men zich af wat de architect van dit voorbeeldige bedrijf, Akio Toyoda, kleinzoon van de oprichter van het concern, ertoe heeft aangezet om onverwacht zijn vertrek aan te kondigen. Zijn besluit is het meest bizar, aangezien hij zijn vertrek aankondigde aan zijn opvolger, Koji Sato, in de paddock van een circuit waar hij deelnam aan een endurancerace.
Volgens verschillende waarnemers zou het de raad van bestuur van de groep geweest kunnen zijn die het signaal gaf. Het bestuur zou verdeeld zijn tussen erkenning en bezorgdheid. Erkenning voor het formidabele werk dat Toyoda de afgelopen 13 jaar heeft verricht en bezorgdheid, omdat de raad van bestuur niet overtuigd is van de toekomst die zich aandient, met name voor de overgang naar elektrische auto’s, waarvoor Toyota zich tot dusver heeft ingehouden.
Wordt de strategie in twijfel getrokken?
Men kan zich afvragen waarvan Akio Toyoda wordt beschuldigd. De verkeerde vraag, zonder twijfel, en het voor de hand liggende antwoord: de fouten van de afgelopen maanden en, in het bijzonder, de terughoudendheid van Toyota om zijn industriële model in verval – de hybride auto – op te geven en over te stappen op het elektrische model. Terwijl het hybride model perfect heeft gewerkt, heeft Toyota het elektrische model tot nu toe slechts schoorvoetend overgenomen en het eerste model, de BZ4X, is al ontsierd door verschillende productieproblemen en teleurstellende resultaten wat betreft de actieradius (de BZ4X gebruikt ook ‘pocket’ cellen, die als minder efficiënt worden beschouwd).
De Mirai zal dit in de ogen van de bestuurders duidelijk niet kunnen goedmaken, want het kan nog wel even duren voordat de auto op waterstof volledig wordt benut – als dat al ooit gebeurt. Een meerderheid van de waarnemers is het erover eens dat deze wijze van aandrijving zal worden voorbehouden aan professionals en grote voertuigen, maar dat zij niet zal doordringen tot het individuele vervoer.
Advertentie – lees hieronder verder
En dat is nog niet alles: ook de PHEV-strategie van de fabrikant wordt bekritiseerd, zoals bij de Prius van de vijfde generatie, die in Europa alleen in een plug-in hybride versie wordt geïmporteerd, terwijl dit type motor duidelijk in onbruik raakt. Een fout, zou je kunnen zeggen, want in een tijd waarin de verkoop van PHEV’s instort, blijft die van zelfopladende hybrides erg populair bij particulieren. Dus waar is de logica?
Welke toekomst voor Toyota?
Omdat hij aan de top van de piramide staat, is Akio Toyoda natuurlijk verantwoordelijk voor deze situatie, vooral omdat hij ook de grenzen heeft opgezocht, zoals afgelopen december, toen hij verklaarde dat elektrische auto’s niet het antwoord op alles zijn. Zou dit de verklaring van te veel zijn. We weten het misschien niet, maar het is duidelijk dat andere bazen die het niet noodzakelijk eens zijn met de massale elektrificatiebeweging toch in actie komen. Toyoda’s koppigheid kan fataal zijn geweest.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be