In de transitie naar de elektrische auto wordt het cruciaal om ook kleine, betaalbare modellen aan te bieden. Alleen op die manier kan de elektrische auto doorbreken en door iedereen omarmd worden. In dat verband werken veel constructeurs aan de lancering van elektrische auto’s met lage prijzen, of in ieder geval lagere prijzen dan wat je vandaag op de markt vindt.
Citroën presenteerde al zijn ë-C3, die verkocht zal worden voor 23.300 euro. Renault komt dit jaar met de nieuwe R5 en later met een Twingo voor minder dan 20.000 euro. Volkswagen is dan weer van plan om een ID.2 voor minder dan 25.000 euro te lanceren, gevolgd door wat nog goedkoper model (voorlopig ID.1 genoemd) dat rond de 20.000 euro zou kosten en in samenwerking met een concurrent (Hyundai?) zou gebouwd worden. Volkswagen lijkt echter enkele problemen te ondervinden om deze projecten te realiseren. Verschillende bronnen melden dat het merk de komst van de ID.2 uitstelt van 2025 naar mei 2026. Nochtans is er intussen hevige concurrentie. Merkwaardig dus.
Langer wachten
Klanten die al een reservatie wilden plaatsen, moeten nog even geduld oefenen. Bronnen binnen het merk hebben aangegeven dat er in 2025 slechts een kleine productie van de ID.2 plaatsvindt en dat de massaproductie pas in 2026 start. Voor het merk betekent dit een risico, want het zal een grote achterstand hebben – zowat twee jaar – op de concurrentie. Bovendien lijkt de prijs van de ID.2 onzeker. Eerst zou de auto aangeboden worden voor 24.000 euro, maar de inflatie van grondstoffen heeft dit onmogelijk gemaakt en de prijs (voorlopig) doen stijgen naar 25.000 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Consument zit gevangen
Volkswagen legt niet uit waarom de massaproductie van de ID.2 uitgesteld is tot 2026. Maar mogelijk is het uitstel te wijten aan de Euro 7-norm, die aanzienlijk is afgezwakt en dus minder streng is als aangenomen. Dit betekent dat auto’s met kleine auto’s met verbrandingsmotor langer verkocht kunnen worden dan verwacht. Deze modellen zullen dus winstgevend blijven. Volkswagen wil dus vooral zijn gamma met verbrandingsmotor tot op het laatste moment rendabel houden, nu het niet langer genoodzaakt is om zijn modellen ingrijpend te wijzigen.
Kortom, Volkswagen vertraagt de transitie naar elektrische auto’s, terwijl het merk na dieselgate nog verkondigde dat de overstap naar deze vorm van mobiliteit dringend noodzakelijk was. Opnieuw staan automobilisten voor het blok. De zaken vaag houden is duidelijk nadelig voor consumenten, die het moeilijk zullen blijven vinden om de juiste keuze te maken, gevangen tussen enerzijds de politieke wereld, die alles reguleert, en anderzijds de industrie, die steeds meer weerstand biedt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be