Na de crisis van 2022, waarbij de energie- en brandstofprijzen explodeerden, vertoonde de markt de afgelopen maanden duidelijk een neerwaartse trend. Daarom was het zeer aantrekkelijk voor consumenten om opnieuw hun gas- of elektriciteitscontracten te onderhandelen, en stookolie bij te vullen, terwijl ook de benzineprijzen daalden.
Een aantal analisten gelooft echter dat deze dalende trend niet meer lang zal duren, en voorspellen dat energieaandelen de komende weken en maanden opnieuw zullen stijgen. Dit is waarom.
Geen tekorten
In een artikel in La Libre benadrukt Ken Fisher, CEO van het gelijknamige investeringsfonds, dat 2023 niet verliep zoals prognostici dat voorspelden. Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak en westerse landen maatregelen namen tegen Rusland, was er vooral angst voor tekorten. OPEC-landen verlaagden immers hun productie om nog meer te kunnen profiteren van de hoge tariferingen. Maar wat voorspeld werd, gebeurde nooit, omdat andere producenten zoals Noorwegen, Guyana en Noord-Amerika extra inspanningen leverden. Hierdoor schommelde de prijs van een vat ruwe olie tussen 70 en 95 dollar, ver van de voorspelde explosie.
Vandaag voorspellen velen nog steeds dat de energieprijzen in 2024 zullen blijven dalen. Maar volgens Ken Fisher is dat fout, en zullen de prijzen integendeel binnenkort stijgen. Volgens hem heeft de markt zich al lang geleden aangepast aan de productiebeperkingen (OPEC+), die bovendien symbolisch blijft.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen herinvesteringen
Volgens Ken Fisher zal de prijsstijging het gevolg zijn van een gebrek aan stimulansen: “Toen energiebedrijven in 2022 een prijsstijging zagen, verhoogden zij hun productie om hiervan te profiteren. Maar hoe zit het nu? Amerikaanse producenten voltooien de exploitatie van hun putten sneller dan ze nieuwe boren. Het aantal geboorde, maar niet voltooide putten in de Verenigde Staten daalde met 17,5% ten opzichte van het voorgaande jaar, waardoor het aanbod vertraagt.”
In deze context zullen de vermindering van het aantal boorinstallaties wereldwijd en de productiedaling – die ongeveer zes maanden achterloopt op de geboorde putten – volgens Ken Fisher voelbaar beginnen worden.
Deze situatie komt op een moment waar centrale banken overwegen om hun rentetarieven te verlagen, omdat de inflatie is gestabiliseerd (vermoedelijk in juni in Europa) en er een nieuwe periode van groei aankomt, ook in de eurozone en ondanks een momenteel zwakkere Duitse economie. En waar de consumptie herstelt, zal de vraag naar olie zeker toenemen.
Net als in 2023?
Dit scenario zou dus worden gekenmerkt door een algemene stijging van de energieprijzen, en dus ook van de olie- en brandstofprijzen. Ken Fisher voorspelt dat de prijzen zelfs dicht bij die van 2023 zouden kunnen komen, wat ongetwijfeld slecht nieuws is voor iedereen, en vooral voor automobilisten.
De brandstofprijzen zijn de afgelopen weken verschillende keren gestegen, tot het niveau van vijf maanden geleden. Afgezien van de theorie zou de trend dus al gaande zijn. Ook in Frankrijk zijn de prijzen de afgelopen weken aanzienlijk gestegen, tot het punt dat sommige brandstoffen nu weer boven de 2 euro per liter liggen. Op de markten hangt onzekerheid in de lucht, waardoor handelaars waarschijnlijk alvast wat supertankers aanleggen (tegen de huidige prijs gekocht) om ze later te verkopen, nu het mooie seizoen – dat van de transhumance – gaat beginnen, gekenmerkt door het hoogste brandstofverbruik van het jaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be