Meer dan ooit dwingt de transitie naar elektrische auto’s alle constructeurs om hun allianties en samenwerkingen te herbekijken. Met uitzondering van de Chinezen, die in opmars zijn, lijkt niemand immuun voor een slechte periode. En spreiding is de beste manier om risico’s te beperken.
Dat is precies wat Renault doet, dat zich binnen de autosector niet in een machtspositie bevindt. Om meer van zijn budget te kunnen besteden aan de ontwikkeling van elektrische auto’s, bundelt Renault de krachten met Geely om de volgende generatie verbrandings- en hybride motoren te ontwikkelen via een joint venture. Maar ook de Saoedische oliegigant Aramco heeft een belang genomen in Horse Powertrain, de Frans-Chinese joint venture. De participatie bedraagt 10% van het kapitaal, wat het bedrijf waardeert op 7,4 miljard euro. Dat is best veel.
Renault en Geely behouden elk 45% van de aandelen, Aramco krijgt dus 10%. Deze participatie komt amper een maand na de oprichting van de joint venture. Horse Powertrain telt verspreid over de hele wereld 19.000 werknemers en zeventien productielocaties.
Advertentie – lees hieronder verder
Welke voordelen?
De vraag is natuurlijk waarom een van de grootste oliemaatschappijen van de wereld investeert in een bedrijf dat verbrandingsmotoren produceert. Om het olietijdperk nieuw leven in te blazen? Om elke laatste druppel zwart goud eruit te persen? Eigenlijk niet. De verklaring is dat Aramco met deze investering Renault en Geely helpt met zijn expertise in… decarbonisatie. Paradoxaal?
Aramco is bezig met zijn transitie als oliebedrijf. Het werkt hard aan synthetische brandstoffen en waterstof, twee domeinen waar het Renault en Geely natuurlijk kan helpen, zowel om hun verbrandingsmotoren draaiende te houden (als de wetgeving het toelaat) als om brandstofcellen te ontwikkelen. Ook hier zullen de verbrandingsmotoren aangepast moeten worden. Een sterke partner is dus welkom, want Renault heeft niet meer de financiële slagkracht om deze investeringen alleen te doen (verwachte productie van 5 miljoen motoren per jaar met een omzet van 15 miljard euro).
Hoe het ook zij, als we verder kijken dan de officiële uitleg om heeft Aramco er natuurlijk alle belang bij om bedrijven te steunen die verbrandings- en zelfs hybride motoren promoten. Het Saoedische bedrijf heeft hier genoeg middelen voor: het boekte 121 miljard dollar winst in 2023 (162 miljard dollar in 2022).
Ook elektrificatie financieren
Voor Renault is deze overeenkomst essentieel, meer dan voor Geely. Het levert de Franse fabrikant 370 miljoen euro cash op, bovenop de honderden miljoenen euro’s die het ontving uit de verkoop van Nissan-aandelen. Zo kan Renault de transitie naar elektrische auto’s blijven financieren, net als de ontwikkeling van software. Renault doet dit zelfstandig. De operatie met Aramco is interessant, maar ook kwetsbaar, vooral voor Renault, dat zijn meerwaarde snel zal moeten bewijzen met tastbare resultaten. Maar samenwerkingen lijken de weg vooruit. Tot nu toe kan Renault-topman Luca de Meo tevreden zijn over zijn strategie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be