De vestiging van Audi in Brussel wordt duidelijk met sluiting bedreigd. Door de dalende vraag naar elektrische auto’s en de veroudering van de Q8 e-tron staat de site er slecht voor. Het is al bekend dat de volgende Q8 e-tron niet langer in België maar in Mexico gebouwd zal worden om kosten te besparen. In dat verband heeft Audi een grote herstructurering gepland, waarbij 1.510 van de 3.000 banen in de vestiging in 2024 geschrapt worden en nog eens 1.110 in 2025. Hierdoor zouden er nog maar 380 mensen overblijven in Vorst, wat doet vermoeden dat er een einde komt aan de fabriek, zoals destijds bij Renault (Vilvoorde), Opel (Antwerpen) en Ford (Genk).
Het lot van de vestiging en haar werknemers lijkt bezegeld. Maar dat is misschien toch niet het geval. L’Echo meldt dat hub.brussels, het financieringsinstrument van het Brusselse Gewest verantwoordelijk voor het aantrekken van buitenlandse investeerders, momenteel in gesprek is met Geely (eigenaar van Volvo, Smart en Link&Co) en ook met Nio.
Wegens invoerheffingen
Chinese constructeurs hebben een andere houding aangenomen sinds de Europese Unie invoerheffingen heeft ingevoerd op elektrische auto’s die uit China geïmporteerd worden. Afhankelijk van het merk variëren die tussen 27% en 48% (bovenop de bestaande heffing van 10%), wat natuurlijk enorm is. In theorie zijn deze rechten momenteel nog niet definitief en worden ze pas op 4 november van kracht gedurende vijf jaar, wanneer de Commissie haar onderzoek naar de subsidies die Peking heeft afgerond. Om te anticiperen op een ongunstige uitkomst, zijn Chinese fabrikanten van plan om deze beperking te omzeilen door hun auto’s in Europa te bouwen.
Advertentie – lees hieronder verder
De ene aankondiging volgt op de andere. Leapmotor produceert zijn auto’s in Polen in een vestiging van Stellantis, BYD heeft de opening van twee productielocaties aangekondigd, terwijl Chery een voormalige Nissan-fabriek in Spanje heeft overgenomen. Er is dus een duidelijke trend en de Audi-fabriek in Brussel kan er ook deel van uitmaken.
Gesprekken lopen
Volgens L’Echo heeft hub.brussels bevestigd dat er gesprekken lopen, maar niet louter over de automobielsector. De Chinese interesse in de autosector zou recent zijn, precies door de invoerheffingen. Maar hub.brussels geeft duidelijk aan dat er nog geen concrete plannen zijn voor de Audi-site. Wellicht moeten we wachten op de bevestiging van de invoerheffingen in november voor de mogelijke interesse van de Chinezen in industriële sites in Europa wordt bevestigd. Dan wekt de Audi-fabriek wellicht wel interesse, omdat er maar heel weinig investeringen nodig zijn en het personeel al opgeleid is om elektrische auto’s te bouwen. De Chinezen hebben dus alles voor het grijpen. Wordt vervolgd.
Foto’s : Wikipedia & Audi
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be