De energietransitie beheerst al maanden de media, waarbij vooral het verbod op voertuigen met verbrandingsmotoren de gemoederen beroert. De klassieke auto op benzine of diesel gaat in de ban vanaf 2035 in Europa, en zelfs al in 2029 in Vlaanderen.
De gemiddelde Belg bekeek het nog een beetje gelaten, maar begint zich toch stilaan zorgen te maken. Zeker als het gaat over de aankoop van zijn volgende auto, die voor de privérijder tegenwoordig toch vaak 10 jaar of langer moet meegaan. Wordt die volgende auto al een elektrisch exemplaar? Of houden we het toch nog bij de vertrouwde wagen met een verbrandingsmotor?
Een onderzoek van BNP Paribas Fortis over deze problematiek brengt meer duidelijk over de houding en de visie van de Belgische automobilist op vlak van elektrisch rijden. Daaruit blijkt dat de helft van de Belgen bereid is om tegen 2029 over te schakelen naar een elektrische wagen.
Eén op de drie wil dat zelfs sneller doen, namelijk tegen 2026, het jaar waarin de fiscale aftrekbaarheid voor wagens met een verbrandingsmotor verdwijnt.
Wellicht gaat het hier vooral over professionele rijders, want voor privérijders speelt de aftrekbaarheid geen rol. Het financiële luik (dat ook onderhoudskosten omvat) is naast de wettelijke verplichting de belangrijkste factor om te switchen naar elektrisch rijden. Van de ondervraagden vindt 16% ook het klimaataspect belangrijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Minder ouderen en Franstaligen
Belangrijk is dat daarnaast 29% zegt nòòit elektrisch te willen rijden. Daarbij is in dit onderzoek ook een duidelijk verschil te merken tussen de leeftijd- en de taalgroepen. Vooral ouderen en Franstaligen zijn minder geneigd om hun klassieke wagen met verbrandingsmotor in de ruilen voor een elektrisch voertuig. Zo zegt 34% van de 55-plussers niet te willen overschakelen. Ook 35,5% van de Franstalige ondervraagden zegt niet elektrisch te willen rijden, tegenover 24,2% bij de Nederlandstaligen.
Uit deze resultaten blijkt dat het draagvlak voor elektrisch rijden bij de brede bevolking nog vrij beperkt is en dat er nog heel wat werk aan de winkel is om de vooropgestelde deadlines te halen. De overheid wacht dus de belangrijke taak om de Belgen verder te motiveren en te stimuleren (met premies, fiscale en andere voordelen, …) en natuurlijk de laadinfrastructuur verder uit te bouwen en de elektriciteitsprijzen onder controle te houden.
Een belangrijke vraag is natuurlijk hoe de Belgische automobilist gemotiveerd kan worden om sneller over te schakelen naar elektrisch rijden? Ook hier bracht het onderzoek van BNP Paribas Fortis meer duidelijkheid over. Voor 70,5% van de ondervraagden is een lagere aankoopprijs van een elektrische wagen een belangrijke factor om sneller om te schakelen, naast meer laadpunten (61,7%) en een groter rijbereik (61,4%). Ben jij al klaar om over te schakelen naar een elektrische auto?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be