Op zich zijn elektrische auto’s zeer betrouwbaar en vergen ze door het geringere aantal bewegende componenten minder onderhoud, zodat de gebruikskosten in principe lager liggen dan bij een klassieke auto. Maar vroeg of laat zal de batterij het toch begeven, en laat dat nu net het duurste onderdeel van de elektrische auto zijn.
Wie een nieuwe elektrische auto koopt heeft natuurlijk weinig te vrezen, want de constructeurs geven een voldoende lange garantie op de accu om verscheidene jaren en vele kilometers zorgeloos te rijden.
Bij de meeste merken geldt dat het batterijpakket gratis wordt vervangen als minder dan 70% van de capaciteit rest binnen de 8 jaar of 160.000 km na de aankoop. Sommige merken geven zelfs nog een langere waarborg. Bij Toyota bijvoorbeeld krijg je op bepaalde modellen 15 jaar of 1 miljoen km garantie op de batterij.
Wat kost de accu?
Op termijn zullen nu nieuwe elektrische voertuigen op de tweedehandsmarkt komen en na een intensief gebruik de grenzen van deze gulle waarborgen bereiken. Bij een traditionele wagen op benzine of diesel is bekend wat een revisie of vervanging van een motor of een transmissie kost.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de batterij van een elektrische auto is dat vaak minder duidelijk en heerst er soms zelfs een zweem van geheimzinnigheid over de kostprijs ervan. Er wordt gezegd dat zelden het hele accupakket moet worden vervangen en dat de plaatsing van enkele nieuwe batterijcellen meestal zal volstaan.
Aangezien het vreemd is dat er vaak geen pertinent antwoord kwam op de vraag hoeveel een nieuwe accu van een elektrische auto kost, ging het Duitse automagazine Autobild op onderzoek uit. Enkele merken geven inderdaad de prijs van een compleet vervangbatterijpakket, terwijl anderen enkel de prijzen van de modules willen meedelen.
In beide gevallen is het toch wel even schrikken hoeveel zo’n nieuwe accu kost. Mercedes rekent maar liefst 27.230 euro aan voor een nieuw compleet batterijpakket van de EQV (100 kWh), terwijl dat van de EQS 19.603 euro en dat van de EQA 15.209 euro kost. Dat is dus bijna de prijs van een klassieke A Klasse met benzinemotor.
Voor de kleinere modellen met een beperktere batterijcapaciteit liggen de prijzen uiteraard veel lager, maar blijft die nog steeds aanzienlijk. Zo factureert Dacia 6.770 euro voor de accu van de Spring (27,4 kWh) en Honda 7.283 euro voor het batterijpakket van de “e” (35,5 kWh).
Autobild berekende ook de totaalprijs op basis van het tarief van de modules die sommige merken hanteren en kwam tot vergelijkbare bedragen: Kia e-Soul 8.739 euro, Hyundai Kona-e 20.177 euro en Volvo XC40 Recharge 37.854 euro zijn enkele voorbeelden.
Steeds fikse bedragen dus, die vaak de marktwaarde van een ouder voertuig zullen overtreffen, zodat de vraag gesteld kan worden of deze investering nog wel te verantwoorden is. De kans dat afdankertjes nog jarenlang over onze wegen zullen tuffen, is daarom dus zeer klein met de elektrische auto’s.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be