Elektrisch

De originele Mini gaat aan de stekker

Oldtimers dreigen door de elektrificatie uit het straatbeeld te verdwijnen. Maar daarvoor biedt een retrofit de oplossing met de inbouw van een elektrische aandrijving. Dat doet het Mini Recharged-programma nu met de Mini Classic.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 26 jan. 2022 | Leestijd: 3 min

De energietransitie stelt heel wat projecten en sectoren voor grote uitdagingen en problemen. Zo ook de oldtimers die eigenlijk ons vervoerspatrimonium zijn, maar door deze aanpassingen voorgoed in de garage dreigen te verdwijnen omdat ze niet meer aan de huidige en toekomstige emissienormen voldoen.

Daarvoor kan een retrofit met de ombouw naar een elektrische auto de oplossing bieden. Niet voor elk model natuurlijk, want zeer unieke en exclusieve voertuigen moeten uiteraard in hun originele staat behouden blijven. Maar voor de iets populairdere wagens waar nog veel mee wordt gereden kan een elektrificatie wel de oplossing zijn om nog steeds in de stadscentra te kunnen rondtoeren.

Advertentie – lees hieronder verder

Le programme Mini Recharged ambitionne de doter la Mini Classic d'une propulsion électrique afin qu'elle puisse retrouver un plein accès aux centres-ville.

Er bestaan heel wat knutselprojecten om de originele motor door een elektrisch exemplaar te vervangen. Of je kan beroep doen op gespecialiseerde firma’s voor een degelijke retrofit. Mini gaat nog een stapje en biedt deze transformatie zelf aan voor het originele model. Een eerste versie van de elektrische Mini Classic werd getoond op het autosalon van New York in 2018 en nu wordt de elektrificatiekit officieel aangeboden.

Retro-retrofit mogelijk

Le programme Mini Recharged ambitionne de doter la Mini Classic d'une propulsion électrique afin qu'elle puisse retrouver un plein accès aux centres-ville.

Die kit bestaat uit een elektromotor van 90 kW (122 pk) en een batterij waarvan de capaciteit niet werd bekendgemaakt, maar die een rijbereik van 160 km garandeert en kan opgeladen worden met een vermogen van 6,6 kW. Dat zijn bescheiden waarden die deze elektrische Mini doemen tot een gebruik als stads- of vrijetijdswagen, wat in de meeste gevallen ook zo zal zijn. Mini meldt dat de spurt van 0 naar 100 km/u in ongeveer 9 seconden in beslag neemt, wat nog vrij pittig is.

Le programme Mini Recharged ambitionne de doter la Mini Classic d'une propulsion électrique afin qu'elle puisse retrouver un plein accès aux centres-ville.

Belangrijk is dat de aanpassingen zo worden uitgevoerd dat een ombouw naar de originele configuratie met een verbrandingsmotor weer mogelijk is. Zeg maar een retro-retrofit. Wie geïnteresseerd is om zijn Mini Classic aan de stekker te hangen, moet voor de transformatie wel naar het Verenigd Koninkrijk waar de nodige aanpassingen door specialisten uitgevoerd worden. Het kan dus niet gewoon bij je Mini-dealer om de hoek.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon