De Chinese automerken overspoelen de laatste tijd onze markt. Ze focussen zich daarbij vooral op de elektrische niches waarin nog een belangrijke groei te verwachten valt. Opmerkelijk is dat de Oosterse merken meestal met zeer voortreffelijke producten voor de dag komen die ook makkelijk de vergelijking met onze ‘lokale’ modellen kunnen doorstaan.
Normen verleggen
Of zelfs meer, aangezien verschillende Chinese EV’s de normen lijken te kunnen verleggen. Zo pakt de nieuwe Dongfeng Aeolus 70 uit met een rijbereik van maar liefst 1.000 km. De elektriciteit wordt opgeslagen in een semi-solid state batterij van CATL met een capaciteit van ongeveer 150 kWh.
Noteer wel dat dit rijbereik is gemeten volgens de Chinese CLTC-cyclus, die optimistischer is dan de WLTP-cyclus die in Europa wordt gehanteerd. Maar dan nog zal de Dongfeng Aeolus 70 zonder twijfel uitkomen op een actieradius rond de 900 km, wat nog steeds voortreffelijk is.
Advertentie – lees hieronder verder
Langs accuwisselstation
Bovendien zal de Dongfeng Aeolus 70 kunnen bijtanken in slechts een vijftal minuten. Althans indirect, aangezien ook hier het accupakket verwisselbaar in de Evogo-stations, die eveneens door Nio worden gebruikt. Momenteel doorloopt de Aeolus 70 nog een intensief testprogramma in China om de betrouwbaarheid van het concept te vervolmaken. Eens dat is afgerond, overweegt Dongfeng de Aeolus 70 vanaf 2024 in productie te nemen en te commercialiseren.
Terwijl in Europa vooral op snelladen wordt ingezet, zien de Chinezen meer heil in accuwisselstations die de oplaadbeurt inderdaad sneller laten verlopen, in een tijd die echt vergelijkbaar is met een klassieke tankbeurt van benzine. Natuurlijk vereist ook dit concept de nodige tijd om tot maturiteit te komen, want in de eerste plaats moeten er zeker voldoende accuwisselstations in de regio geïnstalleerd worden. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be