Terugroepacties gebeuren tegenwoordig aan de lopende band bij de automerken en hebben meestal betrekking op heel veel wagens. Vaak gaat het niet om ernstige mechanische gebreken, zoals een falende stuurinrichting of remmen, maar veelal om elektronische storingen die een foutmelding opleveren bij het uitlezen van de software van de auto’s.
Meestal wordt dit opgelost met een update van de software van het besturingssysteem van de auto, die soms in de garage gebeurt maar tegenwoordig ook steeds vaker op afstand ‘over the air’ plaatsvindt.
Geblokkeerde software?
Een recente terugroepactie valt bij Opel te noteren en omhelst bij het merk 16.605 exemplaren van de elektrische Corsa-e. Dit op aanvraag van het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), de Duitse tegenhanger van onze DIV FOD Mobiliteit. Volgens deze instelling is het door een softwarefout momenteel onmogelijk om de auto correct uit te lezen tijdens een testbankmeting, waarmee aangetoond moet worden dat de Opel Corsa-e de uitlaatgasvoorschriften naleeft.
Vreemd, want KBA zal toch niet veronderstellen dat Opel stiekem een diesel onder de motorkap van de Corsa-e gemoffeld zou hebben. De verklaring is iets logischer en zou volgens een mededeling van KBA te maken hebben met het feit dat “een deel van de software geblokkeerd is voor de overheid en het zo onmogelijk maakt om een meting op de testbank uit de te voeren, wat op elk moment mogelijk moet zijn”.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuwe ‘dieselgate’?
Opel liet al weten dat de Corsa-e een software-update krijgt zodat de correcte data wel op de testbank uitgelezen kunnen worden, waarmee de zaak opgelost lijkt. Waarom maakte de KBA hier dan zo’n probleem van? Wellicht is de Duitse overheid na de dieselgate en sjoemelsoftware affaires argwanender en beter uitgerust om geblokkeerde secties in software op te sporen. In dit geval lijkt het om futiliteit te gaan, maar je weet anderzijds nooit wat de constructeurs willen verbergen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be