Elektrisch

Hinkt Wallonië achterop bij de uitrol van het netwerk van laadpalen?

De transitie naar de elektrische auto is ingezet. In die context wil Wallonië ook zijn infrastructuur verder ontwikkelen. Maar met een budget van slechts 11 miljoen euro voor deze post kan niet gezegd worden dat de ambitie erg hoog ligt. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 9 dec. 2021 | Leestijd: 2 min

De transitie naar de elektrische auto is ingezet, wat ook uit de verkopen blijkt. Want terwijl de EV twee of drie jaar geleden nog minder dan 1% van de registraties vertegenwoordigde, is hij nu goed voor 5% van de aankopen van nieuwe auto’s. Een echte start, die echter nog steeds wordt gehinderd door een schaarse infrastructuur die maar moeilijk uitgerold raakt. Publieke laadpalen zijn inderdaad nog steeds te zeldzaam, te traag of zelfs vaak defect.

Het is daarom belangrijk om dit netwerk snel te ontwikkelen, zelfs in een klein land als het onze, omdat sommige auto’s nog niet in staat zijn om ons grondgebied twee keer op één lading te doorkruisen, terwijl ook niet iedereen de mogelijkheid heeft om thuis op te laden, vooral in steden.

Advertentie – lees hieronder verder

Een bijna onbestaand netwerk

La Wallonie à la traîne pour déployer un réseau de bornes de recharge ?

De Europese Commissie is van plan om verbrandingsvoertuigen al in 2035 te verbieden, terwijl de Belgische overheid ook fiscale maatregelen heeft genomen waardoor vanaf 2026 nog enkel 100% elektrische auto’s aftrekbaar zullen zijn. Het is duidelijk dat deze maatregelen deze trend en daarmee de behoefte aan een dicht en degelijk netwerk verder zullen versnellen.

Wallonië wil tegen 2025 12.000 openbare laadpunten hebben, een cijfer dat verbaast. Want ter vergelijking: Nederland kondigt er al 75.000 aan en met een netwerk dat elke bewoner in staat moet stellen binnen 200 meter van zijn woning een laadpunt te vinden.

Een budgettair probleem?

Wallonië heeft beslist om een budget (uit het herstelplan) te besteden aan de inplanting van deze terminals. En eerlijk gezegd stelt dat niet veel voor. We hebben het inderdaad over 11 miljoen euro, wat gezien de behoefte erg laag lijkt.

Ter herinnering, in Vlaanderen is het de bedoeling om in dezelfde periode… 35.000 laadpalen te installeren, wat drie keer meer is dan Wallonië, dat minder verstedelijkt is en dus (vaker) langere ritten van zijn burgers vergt. Er is echter geen tijd te verliezen, want de deadline nadert.

Bloomberg schat dat er tegen 2040 wereldwijd 500 miljoen laadpalen nodig zullen zijn, wat neerkomt op een investering van 1600 miljard dollar. Wallonië wekt dus de indruk een beetje aan te modderen op dit vlak, ook al verplicht het PEB-decreet al om een laadpaal per 10 parkeerplaatsen te installeren in nieuwe niet-residentiële bouwconstructies en… enkel bekabeling voor woongebouwen. Dit is een houding die niet echt geruststelt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon