Het onder controle houden van de temperatuur van alle componenten van een elektrische aandrijving vormt de grootste uitdaging in de ontwikkeling van de elektrische auto’s, want dit bepaalt ook hoe snel er kan worden opgeladen zonder risico op oververhitting en brandgevaar.
Momenteel rekent men op 20 tot 30 minuten om 20% tot 80% van de capaciteit van de gemiddelde autobatterij bij te laden aan een snellader met een hoog vermogen in veilige en gecontroleerde omstandigheden. Dat geeft de bestuurder de tijd om even een kop koffie te gaan drinken of enkele boodschappen te doen. Maar in sommige omstandigheden moet dat gewoon sneller kunnen, zoals bij een klassieke auto op fossiele brandstof waarvan je de tank in amper vijf minuten volgooit. Denk maar aan reizen met de wagen of andere langere verplaatsingen.
Tot 5 keer sneller laden
Wel, op dit vlak is er goed nieuws, want de onderzoekers van de Purdue University in Indiana (VS) ontwikkelden een performanter koelsysteem van de kabel dat gebruik maakt van damp waardoor de warmte veel vlotter geëvacueerd kan worden. Daardoor zou een stroom tot 2.500 ampère door de kabel gestuurd kunnen worden zonder dat de temperatuur te hoog oploopt.
Dat is 4 tot 5 keer hoger dan de meest performante laadkabels die nu op de markt zijn en een stroom tot maximum 520 A aankunnen. Daardoor zou de laadtijd van een EV in dezelfde verhouding dalen tot zo’n vijf minuten en zou een belangrijke hinderpaal om over te schakelen op elektrisch rijden meteen weggewerkt zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Ford is een partner van de Purdue University in de ontwikkeling van deze revolutionaire kabel en heeft er ook een patent op aangevraagd om hem te commercialiseren als hij volledig op punt staat. Dit wordt binnen een tweetal jaar verwacht.
Beelden: Ford en Purdue University
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be