De feiten werden vastgesteld in het Nederlandse Oud-Beijerland. Daar merkte de politie op dat er van een voertuig een kabel over het voetpad liep naar een lantaarnpaal op de straat. Het verhaal was meteen duidelijk: de eigenaar van deze Tesla dacht op die manier eenvoudig en vooral goedkoop zijn accu op te laden. Dat kan inderdaad van pas komen in deze tijden van dure energie en nog relatief weinig publieke laadpunten op straat.
Illegaal en gevaarlijk
Natuurlijk is dit illegaal en zelfs gevaarlijk, omdat een gewone lantaarnpaal daar natuurlijk niet op voorzien is. “Dit is diefstal en inbraak, omdat de afsluiting van de paal werd opengebroken. De eigenaar zal zich hiervoor bij de rechter moeten verantwoorden en wellicht gestraft worden. Daarnaast zal hij ook voor de kosten van de schade aan de verlichtingspaal moeten opdraaien”, luidde de verklaring van de politie van Oud-Beijerland.
Hoewel deze actie origineel is, was ze waarschijnlijk niet erg succesvol omdat de stroomsterkte in een verlichtingspaal normaal onvoldoende is om de accu van een elektrische auto vlot op te laden. Bovendien is dit ook gevaarlijk door het risico op kortsluiting, waardoor wel eens de hele wijk zonder stroom zou kunnen vallen.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch een goed idee
Hoewel het hier duidelijk om stroomdiefstal gaat, is het idee om de stroom van een lantaarnpaal op straat te gebruiken nog niet zo dwaas. Het concept bestaat trouwens al, zelfs in een legaal kader. Ubitricity, een filiaal van de Shell Groep, ontwikkelde al verscheidenen proefprojecten in verschillende steden en installeerde onlangs een 200-tal laadpunten voor elektrische auto’s aan straatlantaarns in wijken in Berlijn.
Deze laadpunten aan lantaarns hebben een laadvermogen van 3,7 kW. Het voordeel is dat ze mooi in het straatbeeld passen en gebruik maken van de reeds bestaande elektriciteitsinfrastructuur, zodat er geen ingrijpende werken nodig zijn. Dat is een zeer belangrijke troef voor de vlotte installatie van de nodige laadpalen in de steden, waar de meeste bewoners niet beschikken over een eigen oprit of parkeerplaats waar ze hun elektrische wagen kunnen opladen.
65 miljoen laadpalen nodig
Daarnaast duiken er ook nog andere gelijkaardige initiatieven op, die slim gebruik maken van de beschikbare stroom in de openbare ruimte, zoals Proximus dat in ons land oude telecomkasten gaat ombouwen tot laadpunten. Dat zal inderdaad noodzakelijk zijn, want als de elektrificatie van het wagenpark zich doorzet, zullen er in Europa tegen 2035 ruim 65 miljoen laadpalen nodig zijn, waarvan er nu nog maar een fractie staat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be