De elektrische transitie is ingezet. Tegen 2035 worden we in de Europese Unie verondersteld allemaal elektrisch te gaan rijden, omdat vanaf die datum nog enkel volledig elektrisch aangedreven wagens mogen worden verkocht in onze contreien. Op zich is dat een goede zaak voor het milieu en de leefbaarheid in de regio door de afwezigheid van een schadelijke uitstoot van deze EV’s. Toch zorgt deze omschakeling nog voor heel wat vragen en kopzorgen omwille van verschillende factoren.
Eerst en vooral is er de hoge aanschafprijs van een elektrische wagen, die daardoor nog niet toegankelijk is voor het brede publiek. Zeker wat de modellen met een ruim rijbereik betreft. Goed, de meeste EV’s zijn inderdaad perfect geschikt voor het dagelijkse pendelverkeer en een weekenduitstapje, maar de grote jaarlijkse uittocht naar het zuiden blijft voor vele modellen een uitdaging.
Je kan aanvoeren dat zoiets maar één keer per jaar gebeurt. Dat klopt, maar vele mensen gaan nog steeds met de auto op zomervakantie en willen graag zo snel mogelijk en zorgeloos genieten van de zon aan een strand langs de Middellandse Zee. Tot voor enkele jaren volstond vaak één tankbeurt onderweg met een dieselwagen. Maar de EV-rijder moet zijn route toch zorgvuldiger plannen. De doorwinterde elektrische bestuurder is daar natuurlijk bedreven in en combineert de gepaste snelle laadstations met de nodige koffiestops om een minimum aan tijd onderweg te verliezen en toch met voldoende stroom in de accu de bestemming te bereiken.
Advertentie – lees hieronder verder
Tussen 931 en … 233 km rijbereik
Maar hoe gaat in de realiteit met huidige aanbod van elektrische wagens op de markt? De Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC deed de test om het totale reële rijbereik te bepalen bij meer dan 80 elektrische wagens om zo een vakantietrip te simuleren. Daarbij werd uitgegaan van 90% van het batterijniveau, omdat reizigers normaal de laatste 10% behouden om tot een laadstation te rijden. Dan werd gekeken hoeveel er weer kan worden opgeladen tijdens 20 minuten, wat overeenkomt met een gemiddelde pauze onderweg om een koffie te drinken en het toilet te bezoeken.
ADAC ging ervan uit dat voertuigen met een totaal rijbereik van meer dan 750 kilometer met één laadstop ‘volledig geschikt zijn voor lange afstanden’. Aan dit criterium voldeden slechts 13 EV’s. De Hyundai Ioniq 6 met een accu van 77,4 kWh en achterwielaandrijving haalde het beste rapport met een rijbereik van 931 kilometer met één laadstop. Ook de Lucid Air (859 km), BMW iX (835 km), Mercedes EQS (825 km) en Mercedes EQE SUV (806 km en Polestar 2 (801 km) lieten een totaal rijbereik van meer dan 800 kilometer optekenen en zijn dus perfect geschikt om een langere vakantietrip vlot en zorgeloos te verteren.
Verder vermeldt het ADAC-rapport dat nog eens 42 wagens met een actieradius tussen 750 en 500 kilometer ‘geschikt zijn voor lange afstanden’ of ‘voor lange afstanden met een iets langere oplaadtijd’, terwijl 14 auto’s ‘onder voorwaarden geschikt zijn voor lange afstanden’ met een rijbereik tussen 500 tot 400 kilometer.
Tenslotte beoordeelt ADAC nog 14 EV’s als ‘nauwelijks geschikt voor lange afstanden’ met een actieradius van minder dan 400 kilometer met één laadstop. De hekkensluiter is de Fiat 500e met een batterij van 23,8 kWh, die zelfs met de laadbeurt onderweg slechts 233 kilometer kan afleggen. Wie hiermee op reis gaat, plant dus best de nodige stops aan toeristische bezienswaardigheden onderweg om de tijd te doden tijdens de vele laadbeurten.
Maak de juiste keuze
Naast de rangschikking is een belangrijke conclusie van dit ADAC-rapport dat je de juiste elektrische auto moet kiezen die overeenstemt met je behoeften. Als je van oudsher de zomerse trek naar het zuiden zo snel mogelijk in één ruk wil afwerken, kies je best voor een EV van het kaliber van de Hyundai Ioniq 6 die met één laadstop ruim 900 kilometer kan volbrengen. Anders moet je een compromis sluiten door meer stops onderweg te voorzien en je reisroute zorgvuldiger te plannen langs snelle laadpunten. Dit is een routine die de ervaren EV-rijder zich al eigen heeft gemaakt, zodat ook hij zonder al te veel oponthoud of laadstress op zijn vakantiebestemming geraakt.
Tegelijk is het duidelijk dat de Fiat 500e met zijn zeer beperkte actieradius geen ideale reiswagen is, maar vooral geschikt is om de dagelijkse verplaatsingen emissieloos af te leggen. Dat is geen verrassing. Wie dit voertuig koopt, kiest wellicht beter voor een reis per trein of vliegtuig om naar het zonnige zuiden te trekken of opteert een verblijf in eigen land om optimaal van de vakantie te genieten. Goede reis!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be