De transitie naar elektrisch rijden komt intussen goed op gang, maar nog steeds rijzen er bij de consumenten heel wat vragen over de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van deze technologie.
Het is intussen bekend dat een elektromotor minder snel slijt en minder onderhoud vergt dan een verbrandingsmotor op benzine en diesel. Maar over de levensduur en het capaciteitsverlies van de batterijen heerst nog heel wat twijfel. Terecht, want een batterij is één van de duurste onderdelen van de aandrijving en als die moet vervangen worden, kan het een klein fortuin kosten.
Bovendien zal je door het capaciteitsverlies steeds minder ver op één lading met je elektrische wagen kunnen rijden.
10 jaar zorgeloos rijden
Tesla heeft altijd beweerd dat die vrees ongegrond is en dat de batterijen van hun voertuigen normaal de volledige levensduur van de wagen kunnen doorstaan. Het klinkt allemaal fraai, maar daarvoor waren geen harde bewijzen. Tot nu.
Advertentie – lees hieronder verder
Tesla voerde testen uit waaruit blijkt dat de batterij slechts 10% van haar capaciteit verliest nadat er een afstand van 200.000 miles (een goede 320.000 km) is gereden. Dat is een bijzonder goed resultaat, dat aangeeft dat de elektrische wagen ook door de particulier zorgeloos kan worden aangekocht en een normale levenscyclus kan doorlopen.
Uit dit onderzoek van Tesla kunnen we zelfs besluiten dat de elektrische auto beter presteert op vlak van levensduur dan een klassieke auto met een verbrandingsmotor. Want wie volgens dit model gedurende 10 jaar elk jaar een goede 30.000 kilometer rijdt, zal nog steeds kunnen rekenen op een batterij in prima conditie die voldoende rijbereik garandeert. En dat is zeer goed nieuws!
Beelden: Tesla
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be