Het Japanse bedrijf Panasonic is al lang een leverancier die Tesla van batterijen voor zijn voertuigen voorziet. En natuurlijk staat ook op dit vlak de ontwikkeling niet stil. Integendeel, want performante en betaalbare accu’s zijn een voorwaarde voor de grote doorbraak van de elektrische auto’s wereldwijd.
Terwijl enkele jaren geleden een autonomie van 300 km nog indrukwekkend was, raken vele EV’s intussen al 500 km ver op één batterijlading en wordt reeds gelonkt naar de magische kaap van 1.000 km met onder andere de Mercedes Vision EQXX.
Intussen profiteert ook het bestaande gamma van de gedane research en technologische ontwikkelingen. Zo meldt Reuters dat Panasonic de batterij van het type ‘4680’ in productie gaat nemen. Deze batterijcel is tweemaal groter dan de huidige versie en heeft een vijfmaal grotere energiecapaciteit. Daarmee heeft een elektrisch voertuig dus minder batterijcellen nodig, terwijl de nieuwe generatie ook 10 tot 20 procent goedkoper in productie zou zijn.
Belangrijke troeven
Als je weet dat de accu ongeveer 30 procent van de kostprijs van een elektrische auto uitmaakt, heeft de 4680-batterij dus heel wat troeven in handen. Hiermee zou de actieradius van de Tesla Model S van 650 km naar 750 km stijgen. Dat komt niet alleen het gebruikscomfort maar ook de levensduur van de accu ten goede omdat er minder vaak opgeladen moet worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook Tesla verwacht veel van deze nieuwe generatie batterijen met een grotere capaciteit en een lagere kostprijs. “Deze technologie zal ons toelaten een elektrische wagen voor 25.000 dollar aan te bieden, waardoor elektrisch rijden voor een breder publiek toegankelijk zal worden”, zei Tesla-baas Elon Musk.
Ook voor andere merken
Panasonic plant een investering van ongeveer 80 miljard yen (ca. 620 miljoen euro) voor de verdere ontwikkeling en productie van de 4680-batterij die nog dit jaar in Japan wordt opgestart. Het bedrijf wil de volle productiecapaciteit in 2023 bereiken en zal later ook de productie in andere landen opstarten als de vraag dat vereist.
In een eerste fase is deze 4680-batterij uitsluitend bestemd voor Tesla, maar de producent sluit niet uit dat op langere termijn ook andere automerken bediend kunnen worden.
Tesla van zijn kant gaf al eerder aan zijn eigen batterijen op termijn te willen produceren, maar ook hier nuanceerde topman Elon Musk dat op korte termijn nog steeds beroep zal worden gedaan op de vertrouwde leveranciers.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be