Het publiek kijkt vrij sceptisch naar de overgang naar elektrisch rijden. Elektrische auto’s zijn duur, ze hebben te weinig rijbereik, het laden van de batterijen duurt lang en er zijn te weinig laadpunten, zijn de meest gehoorde punten van kritiek. Tesla is dé pionier op vlak van elektrisch rijden en weerlegt al deze argumenten met de nodige flair en durf. Maar tegelijkertijd is het meer dan opscheppen alleen, want het bedrijf van Elon Musk pakt niet alleen uit met een indrukwekkend gamma elektrische voertuigen, het biedt met de Superchargers ook één van de meest uitgebreide en performante snellaadnetwerken ter wereld, eveneens in Europa.
Range anxiety
Een factor die veel mensen tegenhoudt om over te stappen naar een elektrische auto is de angst om onderweg zonder stroom te vallen, de zogenaamde range anxiety. Je wil graag zoals voorheen naar kust en terug kunnen rijden zonder te moeten bijtanken, of je vakantietrip naar het zuiden met enkele snelle tankbeurten volbrengen. Daarvoor heb je een tank of een batterij met voldoende autonomie en/of voldoende tank- of laadstations langs je route nodig.
Tesla biedt hiervoor de oplossing met een wagengamma met een aanzienlijk rijbereik – de nieuwe Model S raakt 840 km ver met een volle batterij – én een netwerk van snelladers dat steeds verder uitgebreid wordt en bovendien alsmaar sneller laden toelaat. Het huidige V3-systeem heeft een laadvermogen van 250 kW en is daarmee al de performantste op de markt, waarmee je verscheidene modellen in een half uur voor 80% kan opladen. Nu kondigde Tesla aan te beginnen met de uitrol van de V4-versie die tot 300 kW zal leveren, terwijl de V5-versie van 350 kW eveneens op stapel staat.
Advertentie – lees hieronder verder
Zorgeloos rijden
Dat is allemaal héél goed nieuws voor de verdere doorbraak van de elektrische wagen, waar we tegen 2030 allemaal mee zouden moeten gaan rijden. Want met dit Tesla-concept van rijden en laden kan je je inderdaad zorgeloos verplaatsen met een elektrische auto. Een minpunt is natuurlijk dat dit netwerk nu nog voorbehouden blijft aan Tesla-eigenaars. Wie met een ander wagenmerk rijdt wordt voorlopig niet toegelaten (al zou daar geleidelijk aan verandering in komen) en moet zich wenden tot een andere provider. Zoals Ionity dat eveneens een uitgebreid snellaadnetwerk uitbouwt met laadpalen tot 150 kW, die dus te vergelijken zijn met de V2-versie van Tesla.
Het ziet er dus goed uit voor de elektrische auto met modellen met een grotere actieradius en snellere laadpalen. Nu ligt de bal in de kamp van de overheid om ook de volgende decennia voldoende en betaalbare stroom in ons land te voorzien om het klimaatplan te realiseren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be