Het is makkelijk gezegd: “vanaf 2029 moet elke auto aan de stekker in Vlaanderen en na 2035 moet elke nieuwe wagen in Europa een elektrische aandrijving hebben.” Dat zal een grote uitdaging worden op elk vlak, zoveel is duidelijk. Niet alleen moet het hele wagenpark omgeschakeld worden, ook moet de elektriciteitsvoorziening aangepast worden om iedereen altijd en overal van stroom te voorzien om zijn wagen op te laden.
Eerst en vooral moet er dringend een uitgebreid publiek netwerk van laadpalen worden uitgebouwd, om mensen voort te helpen die thuis niet kunnen opladen of die onderweg zijn en hun autobatterij moeten opladen. Daarnaast moet op termijn ook elke woning een eigen laadvoorziening hebben, wat net één van de grote voordelen is van elektrisch rijden. Maar ook dat blijkt niet altijd van een leien dakje te lopen.
12.000 euro voor netwerkuitbreiding
Zo is er het verhaal op HLN.be van Stefan Kumpen uit Heusden-Zolder die met zijn gezin volledig wou omschakelen op elektrisch rijden, maar van netwerkbeheerder Fluvius te horen kreeg dat thuis opladen van de vier Tesla’s die hij wil kopen niet zal lukken omdat het elektriciteitswerk dat niet aankan.
“De overheid wil ons allemaal elektrisch laden rijden, maar dat is dus niet haalbaar”, zucht Stefan Kumpen. “Ik heb nu een laadpaal van 11 kW voor mijn Tesla met een batterij van 75 kWh. En dat is ideaal om de accu van één wagen weer volledig op te laden op één nacht. Maar voor vier wagens – ook die van mijn vrouw en twee zonen – lukt niet meer. De enige oplossing is een netwerkuitbreiding die 12.000 euro kost en die ik uit eigen zak zou moeten betalen. Daar pas ik voor. Het gezin zal dus voorlopig niet elektrisch rijden. Jammer…”
Advertentie – lees hieronder verder
Slim laden
Fluvius reageerde dat dit een uitzonderlijk geval is en dat de meeste gebruikers wel thuis zullen kunnen opladen. Zolang men binnen de residentiële limiet van 25kWh blijft, moet eventueel enkel de aansluiting verzwaard worden, maar zeker niet het hele netwerk.
Die capaciteit van 25kWh is volgens Fluvius ruim voldoende voor het opladen van één en zelfs meerdere elektrische voertuigen. De netwerkbeheerder duidt ook op het belang van slim laden waarbij gespreid in tijd en locatie wordt geladen met behulp van een digitale meter en de bijhorende software.
Dat klopt, maar toch is dit geval niet zo uitzonderlijk want in vele grote flatgebouwen wonen tientallen gezinnen die ook allemaal hun elektrische auto’s zullen moeten opladen aan 10 of misschien wel 20 laadpunten of meer op hun terrein. Daar zal sowieso het netwerk aangepast moeten worden om iedereen mobiel te houden in de nabije toekomst.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be