ACEA, de Europese federatie van autoconstructeurs, verwacht in 2022 opnieuw een groei van de inschrijvingen van nieuwe personenwagens in de Europese Unie met zo’n 7,9% om een volume van 10,5 miljoen voertuigen te bereiken. Daar nemen geëlektrificeerde wagens een steeds belangrijker aandeel in. ACEA rekent erop dat in 2022 1 op 5 verkochte voertuigen geëlektrificeerd zal zijn. Dat betekent ook dat de uitbouw van de laadinfrastructuur dringend moet versnellen om al deze wagens van stroom te voorzien. Maar dat gebeurt momenteel niet echt.
Tussen 2017 en 2021 vertienvoudigde het aantal elektrische voertuigen in de EU, maar in die periode groeide het aantal publieke laadpunten slechts met een factor 2,5. ACEA trekt daarom aan de alarmbel, want dit is een zeer zorgwekkende situatie. Als blijkt dat er inderdaad te weinig laadmogelijkheden voor elektrische voertuigen zijn, zal dit de transitie ongetwijfeld sterk afremmen en zullen de consumenten hun vertrouwen in de zo bejubelde elektrificatie weer verliezen.
Verplicht elektrisch rijden
Laten we niet vergeten dat de Europese Commissie heeft opgelegd dat er vanaf 2035 nog enkel elektrische auto’s verkocht mogen worden, terwijl in Vlaanderen die verplichting al vanaf 2029 zal gelden.
Dat betekent dat het aantal EV’s de volgende jaren bijna exponentieel zal stijgen. In 2021 werden in ons land een goede 22.600 elektrische auto’s ingeschreven of 5,9% van alle registraties in die periode, terwijl het aantal laadpalen slechts mondjesmaat werd uitgebreid. Kortom, ook bij ons zie je de spreidstand tussen de vloot geëlektrificeerde wagens en het aantal laadpunten steeds groter worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Bovendien zal die kloof nog verder toenemen, aangezien eerst de topsegmenten van het wagenpark aan de stekker gingen, met eigenaars die meestal de mogelijkheid hebben om thuis of op hun bedrijf op te laden. Maar eens de grote massa elektrisch moet gaan rijden, is er zeker meer nood aan veel meer publieke laadpunten. Denk daarbij vooral aan de bewoners van appartementsgebouwen en rijhuizen die gewoon niet de mogelijkheid hebben om op hun eigen terrein op te laden.
Er komen inderdaad geregeld nieuwe initiatieven bij zoals tankstations die de benzinepompen vervangen door laadterminals of supermarkten die snelladers op hun parkings installeren (Colruyt, Albert Heijn), maar zoals ACEA aangeeft moet er dringend initiatief genomen worden om de uitrol van de laadinfrastructuur te versnellen in Europa. Anders wordt het binnenkort lang aanschuiven aan de schaarse publieke laadterminals.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be