Een studie uitgevoerd door de Britse verzekeraar Confused.com rapporteert over de gemiddelde brandstofkosten van burgers van elk Europees land. De organisatie relateert deze gegevens aan het gemiddelde inkomen, waardoor het mogelijk is om in te schatten hoeveel procent van het inkomen effectief wordt besteed aan brandstof.
Dit leert ons dat in Griekenland de brandstof het meest kost in vergelijking tot het gemiddelde loon van de beroepsbevolking. Dat komt neer op 13,13% van het inkomen, ofwel 1.153 euro per jaar. Uit de enquête, uitgevoerd in het derde kwartaal van 2022, blijkt dat een liter brandstof in Griekenland zo’n 2,4 euro kost.
Logischerwijs zijn de Scandinavische landen traditioneel dure landen op vlak van kosten van levensonderhoud en lijken de brandstofkosten daar ook het hoogst te zijn (1.898 euro in Zweden, 2.139 euro in Denemarken en 1.738 euro in Finland). Vergeleken met het gemiddelde salaris, vertegenwoordigen ze dan weer slechts respectievelijk 7,68%, 6,97% en 6,82% van de inkomens, een verhouding waardoor deze landen de 4e, 5e en 6e plaats bezetten. Voor hen vinden we daarentegen Portugal (1.057 euro en 9,79%) en het Verenigd Koninkrijk (1.761 euro en 8,21%).
Waar staat België?
Advertentie – lees hieronder verder
In deze ranglijst, die 15 Europese landen omvat, staat België op de 14e plaats met een score van 4,41% van de inkomsten gewijd aan deze post, of 1.131 euro per jaar. Dit is net na Nederland (13e, 1.376 euro en 5,33%) en Oostenrijk (13e, 1.180 euro, 4,44%) en voor Luxemburg dat het rijtje afsluit op de 15e plaats met 1.423 euro per jaar en 3,76% van het jaarbudget. Deze plek van Luxemburg is niet verwonderlijk aangezien het een van de plaatsen in Europa is waar brandstof het goedkoopst is.
Bovendien zijn de af te leggen afstanden in dit land ook minder, wat uiteraard leidt tot minder uitgaven, ook al staan Luxemburgers er ook om bekend veel sport- of luxewagens aan te schaffen die onvermijdelijk iets meer verbruiken.
De positie van België kan ook worden verklaard door de lagere afstanden die moeten worden afgelegd, in vergelijking met bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland. Maar er is ongetwijfeld nog een andere parameter: het belang van bedrijfswagens die sowieso niet worden meegeteld omdat de bedrijven voor de benzine betalen. Zo zouden er vandaag echter meer dan 700.000 bedrijfswagens in omloop zijn (van de 6 miljoen voertuigen, alle categorieën samen).
We weten echter dat bedrijfswagens de meeste kilometers afleggen, wat de realiteit natuurlijk een beetje forceert. Volgens de laatste schattingen blijft het aantal bedrijfswagens in ons land nog steeds groeien. Vandaag zou 25% van de werknemers ervan genieten. In ieder geval is voor particulieren het aandeel van het inkomen dat aan brandstof wordt besteed de afgelopen maanden steeds belangrijker geworden. En alle voorspellingen laten vermoeden dat dit waarschijnlijk niet meteen beter zal worden.
LAND | JAARLIJKS BEDRAG | % INKOMEN | |
1 | Griekenland | €1,153.26 | 13.13% |
2 | Portugal | €1,057.07 | 9.79% |
3 | VK | €1,761.96 | 8.21% |
4 | Zweden | €1,898.87 | 7.68% |
5 | Denemarken | €2,139.19 | 6.97% |
6 | Finland | €1,738.95 | 6.82% |
7 | Italië | €1,204.34 | 6.67% |
8 | Frankrijk | €1,359.80 | 6.26% |
9 | Duitsland | €1,564.10 | 6.02% |
10 | Spanje | €868.46 | 5.41% |
11 | Ierland | €1,436.90 | 5.39% |
12 | Nederland | €1,376.04 | 5.33% |
13 | Oostenrijk | €1,180.04 | 4.44% |
14 | België | €1,131.43 | 4.41% |
15 | Luxemburg | €1,423.82 | 3.76% |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be