Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.
Energie
Elk jaar vindt er een discrete maar essentiële verandering plaats bij de tankstations: de omschakeling op winterbrandstof, die beter bestand is tegen de weersomstandigheden. De komst van deze nieuwe brandstoffen is een goed moment om de basisprincipes nog even te herhalen. Zo is een volle tank beter en wel om de volgende redenen.
Er zijn al enkele weken grote veranderingen aan de gang op de energiemarkt. Terwijl de gasprijzen zorgwekkend blijven stijgen, zijn de olieprijzen juist in vrije val. De prijs per vat is deze zomer namelijk gedaald van 88 naar 68 dollar, met prijzen aan de pomp die het laagste niveau in drie jaar hebben bereikt. Zal dit blijven duren?
Het idee lijkt vergezocht, maar is interessant. In de Franse regio Landes zet een nieuwe bioraffinaderij zeeden om in bio-ethanol als milieuvriendelijk alternatief voor fossiele brandstoffen. Het doel van dit verbazingwekkende project, uitgevoerd door de Amerikaanse groep Rayonier Advanced Materials (Ryam), is om in de komende drie jaar 21 miljoen ton brandstof te produceren en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen.
China mag dan wel een krak zijn in elektrische auto’s, het land zou ook een héél andere invloed kunnen uitoefenen op de energiebronnen die momenteel nog volop in gebruik zijn. De grootmacht kan het einde van diesel voor weggebruik bespoedigen. Dit is hoe.
Het zijn niet alleen de autofabrikanten die bedreigd worden door de Chinezen. Ook de producenten van biobrandstoffen – met name biodiesel – zouden het slachtoffer zijn van oneerlijke concurrentie. Wat is de impact hiervan?
Europa wil vanaf 2035 nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor verbieden. Het einde van een tijdperk? Misschien niet, want synthetische brandstoffen zouden fossiele brandstoffen kunnen vervangen, zonder mechanische aanpassingen. Echt waar?
De Saoedische oliegigant Aramco neemt een belang van 10% in de joint venture Horse Powertrain van Renault en Geely, die de verbrandingsmotoren van morgen ontwikkelt. Deze deal, die het bedrijf waardeert op 7,4 miljard euro, roept vragen op in een tijd waarin de elektrische transitie is ingezet.
De afgelopen jaren is diesel in ongenade gevallen omdat het als vies en vervuilend wordt beschouwd. Dit is niet helemaal terecht, want oliefabrikanten produceren nu ook HVO100-diesel, een 100% hernieuwbare brandstof die de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen aanzienlijk vermindert. Het is al beschikbaar in Duitsland, Spanje en Scandinavische landen. Maar hoe zit het met België?
Met de vakantie voor de deur trekken veel Belgen met de auto richting Frankrijk. En tanken hoort daar natuurlijk gewoon bij. Maar wees voorzichtig bij benzinestations, want het is niet moeilijk om het verkeerde pistool te nemen en een brandstof te tanken die je motor in de soep doet draaien.
De elektrificatie van het wagenpark mag dan wel vooruitgaan in België, de accijnzen op brandstoffen blijven miljarden opbrengen voor de Belgische staat. En dat is niet verwonderlijk: olie is nog altijd de favoriete energiebron in ons land.
Elk jaar stijgt het marktaandeel van SUV’s. De trend ontstond 25 jaar geleden in de Verenigde Staten en overtuigt nu steeds meer kopers. In 2023 was bijna de helft van alle verkochte auto’s een SUV. En dat is geen goed nieuws voor de planeet, want deze trend naar zwaardere voertuigen doet de winst in efficiëntie van het wagenpark teniet.
Alle indicatoren staan op rood voor de energieprijzen en, onvermijdelijk, ook voor de olieprijzen. Sommige analisten hoopten dat de dalende trend zou aanhouden, maar volgens anderen is het einde van de daling in zicht. Wat nu?
Elon Musk gedroeg zich als een klokkenluider tijdens de Bosch Connected World-conferentie, waar hij sprak over kunstmatige intelligentie, en over het dreigende risico van een wereldwijde stroomuitval. Heeft hij gelijk?
Wallonië wil het gebruik van het elektriciteitsnet hervormen vanaf 2026. En tegen dan is het de bedoeling om het opladen van elektrische voertuigen ‘s avonds te ontmoedigen, om spanningen op het net te vermijden.