Biobrandstoffen zijn brandstoffen die worden geproduceerd uit plantaardige grondstoffen of uit levende organismen. Dit in tegenstelling tot de zogenaamde ‘fossiele’ brandstoffen die het resultaat zijn van een afbraakproces van enkele duizenden jaren. Volgens de Europese overheid, die enkele jaren geleden een aandeel biobrandstoffen in fossiele brandstoffen oplegde (bijvoorbeeld 7% in een liter diesel), heeft de ontwikkeling en het gebruik van deze brandstoffen tal van voordelen, vooral voor het milieu.
In theorie bieden biobrandstoffen het voordeel dat ze de CO2-uitstoot niet verhogen, omdat de CO2 die vrijkomt bij het gebruik ervan is afgevangen tijdens de groei van plantenorganismen. Daardoor genereert het gebruik ervan geen nieuwe CO2-moleculen, zoals bij fossiele brandstoffen wel het geval is. Er zijn natuurlijk verschillende soorten biobrandstoffen: ethanol, pure plantaardige olie (koolzaad), bio-ETBE (ethyl-tertiair-butylether) dat aan benzine kan worden toegevoegd en ten slotte biodiesel die is samengesteld uit methylesters van plantaardige olie en die 10% uitmaakt van een liter diesel die aan de pomp wordt verkocht.
Meerkost van €1 miljard
Dat klopt, maar de prijs van biobrandstoffen uit natuurlijke teelt zou wel een aanzienlijke extra kost betekenen voor de portefeuille van Belgen, zoals blijkt uit een studie van Inter-Environnement Wallonie (IEW) en de Bond Beter Leefmilieu (BBL). Volgens deze twee milieuverenigingen zou de voorstelling met als winnaar biobrandstof zelfs totaal onjuist zijn, omdat ze niet eens een besparing van broeikasgassen zou opleveren.
Inderdaad, in ons land zouden deze biobrandstoffen die zo worden gebruikt of aan onze benzine of diesel worden toegevoegd, in wezen extracten van palmolie en sojabonen zijn waarvan de exploitatie leidt tot het verdwijnen van bossen. Daarnaast zijn de voedselprijzen de afgelopen maanden sterk gestegen, waardoor het gebruik van biobrandstoffen een extra kost van zo’n miljard euro per jaar met zich meebrengt.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de twee verenigingen moet de Europese Unie daarom haar standpunt herzien en ermee instemmen het aandeel van biobrandstoffen in onze brandstoffen te verminderen. Voor 2030 zou de mix van biobrandstoffen in een liter diesel 10,45% moeten bereiken (tegen 7% vandaag voor diesel, toepasselijk ‘B7’ genoemd), maar voor deze milieuactivisten zou dat moeten zakken tot 1,75%. Hetzelfde geldt natuurlijk voor benzine, waaraan 10% ethanol wordt toegevoegd (genaamd ‘E10’).
Welke oplossing?
Aan Belga verklaarde de petroleumfederatie, Energia, dat ze niet tegen het verminderen van het aandeel biobrandstoffen is, maar dat dit niet moet gebeuren met fossiele aardolie die alleen maar de CO2-niveaus zou verhogen.
De federatie beveelt in plaats daarvan een circulaire oplossing aan: het gebruik van HVO (hydrobehandelde plantaardige olie), een afvalstof die het mogelijk maakt om de uitstoot van koolstofdioxide met 90% te verminderen in vergelijking met een liter fossiele diesel.
We kunnen ons voorstellen dat het lang zal duren om de wetgeving op dit vlak te herzien, en dit terwijl we in een wereldwijde voedselcrisis zitten. Deze parameter zal de komende maanden dus zeker ook de prijzen aan de pomp beïnvloeden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be