OPEC+ draait kraan dicht om olieprijzen te verhogen

De OPEC+-landen, waaronder ook Rusland, hebben tijdens een vergadering deze week besloten om voor de tweede keer dit jaar hun productie van ruwe olie te verminderen. Het doel is om de prijzen van ruwe olie (en dus van brandstoffen aan de pomp) te verhogen

Gepubliceerd op 7 oktober 2022
Leestijd : 3 min

Deel

De dertien leden van OPEC, de organisatie van olie-exporterende landen, en hun tien partners (waaronder Rusland) die samen OPEC+ vormen, kwamen deze week bijeen om te praten over de wereldwijde olieproductie. Hun doelstelling: de marktprijs voor een vat ruwe olie verhogen, want die daalde meer dan 33 procent in waarde (van 120 naar 88 dollar per vat).

De uitkomst van deze bijeenkomst is niet bepaald geruststellend voor de consumenten, want de landen besloten om de productie in de loop van november met 2 procent van de wereldproductie te verminderen. Dat zijn 2 miljoen vaten per dag minder op een totaal van 41,9 miljoen. Kijken we even terug, dan is dit de meest drastische vermindering in twee jaar tijd door de organisatie.

90 dollars als doel

Het doel van OPEC+ is natuurlijk om de dalende trend van de olieprijzen de jongste weken om te buigen. Die trend valt te verklaren door de vrees voor een economische stagnatie of recessie. De prijs voor een vat Brentolie daalde van meer dan 120 dollars in juni tot ‘slechts’ 85 dollars in september, een niveau dat OPEC+ te laag vindt. Deze landen zijn intussen veel hogere inkomsten gewoon.

Sommigen winden er in hun communicatie geen doekjes om, zoals Timipre Sylva. De Nigeriaanse energieminister verklaarde namelijk dat de OPEC-landen niet willen dat de prijs onder 90 dollars gaat. Hij voegde eraan toe dat veel leden hun budget voor 2023 gebaseerd hebben op deze prijs. Dat zegt alles.

Advertentie – lees hieronder verder

Binnenkort prijsstijging?

Het nieuws veroorzaakte meteen ophef op de markten, die eerst twijfelden en dan weer stegen. Volgens Bloomberg zouden maar acht landen van OPEC+ hun productie effectief verlagen. Waarom? Simpelweg omdat veel exporterende landen momenteel hun vooropgestelde quota niet halen, al meerdere maanden trouwens.

Duidelijk is wel dat deze beslissing een ramp betekent voor de Verenigde Staten, waar over een maand tussentijdse verkiezingen plaatsvinden en de olieprijs doorslaggevend is om de kiezers te overtuigen. Onlangs trok president Joe Biden naar Saoedi-Arabië in de hoop de kroonprins Mohamed bin Salman te overtuigen zijn olieproductie niet te verlagen. Biden wordt nu schaakmat gezet. De Verenigde Staten hebben ook snel gereageerd op het besluit van OPEC+: “In een tijd waarin het van cruciaal belang is om de energievoorziening van de wereld in stand te houden, zal deze beslissing in de eerste plaats de landen met lage en gemiddelde inkomens straffen die nu al de effecten voelen van de stijgende energieprijzen.”

Wat zullen de andere gevolgen zijn van deze beslissing, naast de Amerikaanse bezorgdheden? Wellicht een verhoging van de brandstofprijzen aan de pomp over enkele weken, waarschijnlijk rond de maand november, tenminste als de olietraders de OPEC+-landen volgen.

Zoals al vaker aangehaald, moeten we gewoon worden aan hogere olieprijzen de volgende maanden, zeker nu OPEC+ besloten heeft om de samenwerking te verlengen tot eind 2023 en elke twee maand te overleggen. De volgende vergadering vindt plaats op 4 december 2022. Intussen kunnen automobilisten niets anders doen dan er zich naar schikken…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.