OPEC+ verhoogt productie om brandstofprijzen te stabiliseren

Er heerste een zekere opluchting aan het einde van de vergadering van OPEC+ op donderdag die moest beslissen over een mogelijke verhoging van de productie om de stijging van de brandstofprijzen te stoppen. Voor deze zomer doet de organisatie een geste en zal ze de productie meer verhogen dan verwacht.

Gepubliceerd op 3 juni 2022
Leestijd : 5 min

Partagez

De spanning was te snijden aan het einde van de langverwachte vergadering van de OPEC+, de organisatie die rond Saoedi-Arabië 23 van de grootste olieproducerende en exporterende landen samenbrengt. Het ging uiteraard over de prijsstijging van de afgelopen weken, vooral door het te sterke economische herstel (te veel vraag) en de geopolitieke spanningen in Oekraïne. Bedenk dat in een jaar tijd het vat Brent van ongeveer $ 70 naar meer dan $ 115 is gegaan, dat is een stijging van meer dan 60%.

Tot het laatste moment vroegen we ons af wat het standpunt van de OPEC+ zou zijn rond de vraag: kiezen voor de status quo met hoge prijzen (en de winsten die daarmee gepaard gaan) of zou het ermee instemmen om  (een beetje) de kranen te openen om de markten te kalmeren? Uiteindelijk heeft de OPEC+ tegen alle verwachtingen in voor de tweede oplossing gekozen, die de markten de komende weken moet helpen kalmeren. Maar toch is niet alles geregeld…

648.000 vaten meer

In een verklaring na de vergadering zei de OPEC+ dat het zijn productie van ruwe olie zou verhogen. “De productie in juli zal met 648.000 vaten per dag naar boven worden bijgesteld”, gaf de organisatie aan. Dat is iets meer dan 200.000 vaten extra dagelijks, in vergelijking met de beslissing die werd genomen net na het begin van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland (432.000 vaten) en waarvan de uitvoering gepland stond voor september… Dit is dus slechts een geplande anticipatie voor de maanden juli en augustus.

Er is wellicht een verband tussen dit besluit van de OPEC+ en dat van de Europese Unie van afgelopen maandag, waarna een embargo op Russische olie werd afgekondigd. In de nasleep van dit embargo zijn de markten duidelijk in paniek geraakt, uit angst voor tekorten, omdat het natuurlijk heel moeilijk zal worden zonder die Russische olie, die 12% van de wereldproductie uitmaakt met meer dan 10 miljoen vaten per dag. Toch gaf de OPEP+ “het belang van stabiele en evenwichtige markten” aan voor de olieproductie.

Advertentie – lees hieronder verder

Rusland isoleren?

Deze beslissing om de sluizen (een beetje) open te zetten is in meer dan één opzicht verrassend, omdat de OPEC+ in 2021 geen vin had bewogen om de stijging van de olieprijzen te temperen, net zomin als tijdens de Russische invasie van Oekraïne die de spanningen op de markten verder had aangewakkerd.

Moet dit worden gezien als een teken van het isolement van Rusland door de organisatie? Niet echt, in die zin dat de uitdaging voor de OPEC+ er waarschijnlijk in bestaat om een delicaat evenwicht te vinden tussen productie, beschikbaarheid en prijs. Inderdaad, olie die te goedkoop is, maakt het niet mogelijk om de schatkist van lidstaten te vullen. Terwijl te dure olie leidt tot een daling van het verbruik, maar ook het risico inhoudt dat de energietransitie te snel komt en zij daardoor op plotse wijze worden beroofd van de inkomsten uit de verkoop van olie.

In deze context werd beslist de verhoging evenredig te verdelen over alle leden, met identieke quota voor Moskou en Saoedi-Arabië. Want als er een Europees embargo komt op Russische olie, is dat in andere regio’s van de wereld natuurlijk niet geldig. Daarnaast heeft Rusland er waarschijnlijk belang bij om zijn OPEC+-bondgenoten in de kaart te spelen om degelijke prijzen te handhaven en waarschijnlijk ook om zijn isolement op de internationale scene niet verder te vergroten.

Niet genoeg?

Hoe positief deze productiestijging ook is voor de kleine verbruikers die we zijn, het zal niet voldoende zijn om de prijzen aanzienlijk te verlagen, omdat de toename van de productie de verloren volumes van Rusland niet zal vervangen, naast het onvermogen van sommige OPEC + -leden om hun productiequota te bereiken.

Daarnaast heeft de productieverhoging van de OPEC+, zoals aangehaald, alleen betrekking op de maanden juli en augustus van dit jaar. In september zullen we dus waarschijnlijk terugvallen op de initiële stijging van 432.000 vaten per dag. Het IEA (International Energy Agency) schat echter in dat Rusland zijn productiequotaverplichting binnen de OPEC+ met een tekort van 1,3 miljoen vaten per dag schendt. Dit betekent dat we in een situatie van ontoereikende en dus nerveuze markten blijven en voortdurend op de rand van de explosie blijven hangen.

Het valt nog te bezien hoe de zaken over een maand zullen evolueren, wanneer Joe Biden normaal naar Saoedi-Arabië zal reizen om er verschillende onderwerpen te bespreken en waarschijnlijk ook zal proberen de twee visies dichter bij elkaar te brengen.

Russische reactie

Tegelijkertijd reageerden de Russen voor het eerst na de aankondiging van het door de Europeanen afgekondigde embargo. De Russische vicepremier voor Energie Alexander Novak zei over het embargo dat de Europeanen er als eersten onder zullen lijden. “De Europese consument zal als eerste last hebben van deze beslissing. Niet alleen de olieprijzen, maar ook die van andere aardolieproducten zullen stijgen. Ik sluit niet uit dat er een groot tekort aan aardolieproducten in de EU zal komen”, verklaarde de topman van het Kremlin. Nu is het afwachten of Europa snel elders aardolie kan inkopen en of Rusland de kranen voor ruwe olie naar Europa niet voortijdig toedraait.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.