Porsche produceert binnenkort koolstofneutrale synthetische brandstoffen

Als fervent voorstander van synthetische brandstoffen heeft Porsche besloten om ze zelf te produceren in een speciaal hiervoor gebouwde fabriek in Chili. Volgens de constructeur is deze e-fuel dankzij een aantal technische ingrepen CO2-neutraal.

Gepubliceerd op 24 december 2022
Leestijd : 3 min

Partagez

Sinds enkele maanden verdedigt Porsche zijn visie op de transitie naar de elektrische auto. Volgens het merk uit Stuttgart mag je niet alle eieren in één mand leggen en moet er niet alleen gekeken worden naar elektrische aandrijving maar ook naar alternatieven die klimaatneutraal zijn, met name de synthetische brandstoffen of e-fuels.

Dit gezegd zijnde, wordt de oplossing van alternatieve brandstoffen genegeerd door Europa, dat het einde van de verbrandingsmotor verplicht op 1 januari 2035. Vanaf die datum mogelijk er alleen nog nieuwe auto’s op elektriciteit in de showroom staan en niets anders. Porsche berust in dat lot en heeft aangegeven dat tegen 2030 80 procent van zijn verkoop elektrisch zal zijn.

E-fuels als alternatief?

Nog voor de Europese beslissing genomen werd, had Porsche echter al veel onderzoek verricht naar synthetische brandstoffen. En dat blijft blijkbaar doorlopen, ondanks de positie van Europa. In dat verband heeft de constructeur – waar heel wat bekwame ingenieurs werken – een testfabriek gebouwd voor de productie van e-fuels. Die produceert synthetische brandstoffen op basis van water en CO2 opgevangen uit de lucht. Ze zouden zo goed als koolstofneutraal zijn, zelfs na hun verbranding in de motor, want hoewel het productieproces energie kost, zorgen windmolens voor de nodige stroom.

Projectverantwoordelijke Barbara Frenkel legde aan L’Écho uit dat de gekozen regio in Chili heel gunstig is voor windmolens, met 270 dagen wind per jaar. Porsche gebruikt dus geen energie van anderen. Volgens de fabrikant is e-fuel vlot transporteerbaar, want als de e-fuel eenmaal geproduceerd is, kan ze dankzij bestaande terminals voor olie overal ter wereld vervoerd worden, aangezien e-fuel (bijna) hetzelfde is. Daarom vindt Barbara Frenkel dat e-fuels en elektrische mobiliteit complementair zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

130.000 liter per jaar

Porsche zit nog maar in de experimentele fase. In eerste instantie zal 130.000 liter geproduceerd worden per jaar en vooral gebruikt worden voor de autosport (Porsche Supercup, Porsche Experience Centers enzovoort). Dit is een goede gelegenheid om de ecologische voetafdruk van vrijetijdsactiviteiten te beperken.

Tegen 2025 zou de productie stijgen tot 55 miljoen liter per jaar en zelfs 550 miljoen liter tegen 2030. Porsche heeft 100 miljoen euro geïnvesteerd in dit project, dat een referentie moet worden. De prijs per liter e-fuel is nog niet bekend, maar zal zeker in de eerste fase van de industrialisatie hoger liggen dan die van klassieke brandstoffen. De prijs zou daarna wel snel dalen naarmate de productie toeneemt.

Echt CO2-neutraal?

Het onderzoek loopt uiteraard voort en Porsche verzekert dat de balans helemaal koolstofneutraal zal zijn tegen 2030. Om dat voor elkaar te krijgen, werkt Porsche aan de toeleveringsketen, die 40 procent van de uitstoot vertegenwoordigt. Porsche gelooft in dit project van synthetische brandstoffen. Geen gek idee in een wereld waarin nog altijd 1,3 miljard voertuigen met verbrandingsmotor rondrijden en dat ongetwijfeld nog tientallen jaren zullen blijven doen.

De overgang naar de elektrische auto zal wellicht niet zo snel verlopen als sommigen geloven. Het valt nog te bezien of Europa in 2026 niet terugkrabbelt en de plug-inhybrides of de synthetische brandstoffen opnieuw introduceert. Mocht deze fameuze herziening er effectief komen, dan betekent dit het grote gelijk van Porsche.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.