Sinds de energiecrisis heeft de overheid diverse besparingsmaatregelen genomen om de begroting niet te veel onder druk te zetten. Eén van die maatregelen gaat over de straatverlichting in Wallonië, dat beslist heeft om tussen 22 en 5 uur de lichtpunten langs de snelwegen te doven, met uitzondering van afritten. In totaal gaat het om 20.000 lichtpunten, met een geschatte besparing van 400.000 euro in 2022. Als de maatregel doorloopt tot in 2023, wordt de besparing uiteraard nog groter.
Zo’n verlaging van de uitgaven is echter niet voorzien in Vlaanderen, waar de overheid vindt dat de veiligheid van de weggebruikers primeert en dat de gerealiseerde besparingen niet te rechtvaardigen zijn. We weten namelijk dat een dodelijk ongeval maar liefst 7,5 miljoen euro kost aan de samenleving.
Ook op nationale wegen in Wallonië
Wallonië is echter van plan nog verder te gaan om de elektriciteitsrekening voor de wegverlichting te drukken. Zo worden vanaf half december maar liefst 72.000 lichtpunten op nationale wegen met 30 procent verminderd tussen 22 en 5 uur. De maatregel wordt eind maart 2023 geëvalueerd.
De Waalse wegbeheerder SOFICO schat dat deze maatregel jaarlijks ongeveer 620.000 euro oplevert (waarvan zo’n 300.000 euro tot eind maart, aangezien er meer verlichting is in de winter). In totaal kan de elektriciteitsbesparing in combinatie met de snelwegen dus oplopen tot een miljoen euro per jaar. Toch stemt dit tot nadenken. Door de verminderde veiligheid voor automobilisten (zichtbaarheid) en de hoge kosten van één zwaar of dodelijk ongeval lijkt de maatregel belachelijk en zelfs contraproductief, vind je niet?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be