1. Peugeot 401 Eclipse
Toen de Peugeot in 2000 de 206 CC op ons losliet, bleek die compacte coupé-cabrio meteen een schot in de roos. Dit dakconcept was echter helemaal niets nieuws voor de Fransen. In de jaren ’30 konden onze voorouders al plaatsnemen in de 401 Eclipse, waarvan het dak in zijn volledigheid in de kofferbak verdween. Nog meer dan nu moest je kiezen tussen rijden met de haren in de wind en bagage meenemen.
2. Porsche 991 Targa
Veel moderner dan de Peugeot hierboven is de Porsche 991 Targa van begin dit decennium met zijn atypisch doch gesofisticeerd daksysteem. Daarvan wordt het volledige achterste gedeelte – de “luchtbel” – omhooggebracht, waarop het stoffen deel kan worden opgeborgen. En dat allemaal om ode te kunnen brengen aan de Targa van weleer.
3. Ferrari 575M Superamerica
Advertentie – lees hieronder verder
De 575 M Superamerica, een speciale reeks op basis van de Maranello, beschikt over een glazen dakpaneel dat achterover kantelt om omgekeerd te eindigen. Een gelijkaardig systeem werd jaren later overgenomen door de Renault Wind.
4. Citroën C3 Pluriel
De Citroën Pluriel was een alles-in-éénmodel: stadswagen, cabrio en zelfs pick-up. Hoewel bijzonder origineel kreeg het model bakken kritiek vanwege het gedoe dat erbij kwam kijken en omdat de verschillende bogen en panelen na verloop van tijd niet meer netjes in elkaar pasten.
5. Renault Sport Spider
Toegegeven, deze Renault hoort eigenlijk niet in dit lijstje thuis want hij heeft gewoonweg geen dak. Het enige wat er boven de hoofden prijkt, is een rolboog die de overlevingskansen bij een crash verhoogt. De eerste Sport Spiders ontbraken zelfs een voorruit (later als optie). Of er dan geen exemplaren met dak rondrijden? Toch wel, al hebben die een aftermarket-stempel die in de meeste gevallen bedenkelijk is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be