5 luxe-SUV’s die je al lang vergeten was (of nooit hebt gekend)

Tegenwoordig kent haast iedereen de Bentley Bentayga en de Rolls-Royce Cullinan. En wie niet weet wat een Audi Q7 of een BMW X5 is, komt wellicht nooit buiten. Al zijn we er zeker van dat je nog nooit hebt gehoord van minstens één van deze luxe-SUV’s van weleer.

Gepubliceerd op 11 december 2018
Leestijd : 2 min

Deel

1. Monteverdi Safari

Nog nooit van Monteverdi gehoord? Dat was een Zwitserse autoconstructeur die luxewagens bouwde op basis van bestaande seriemodellen. Deze Safari vormde geen uitzondering. Hij was afgeleid van een International Harvester Scout, uitgerust met een V8 van Chrysler-origine. Naar schatting werden er ongeveer 3.000 Safari’s geproduceerd.

2. Bentley Dominator

In 1996 was Bentley lang niet het succesvolle merk dat het nu is. Toch had de Britse fabrikant nog enkele topklanten in zijn portefeuille, zoals de Sultan van Brunei. Die man liet indertijd zes exemplaren bouwen van een Bentley SUV die niemand anders mocht hebben. De “Dominator” was gebaseerd op een Range Rover P38 en had een V8 onder de motorkap. De voorloper van de Bentayga, zeg maar.

3. Rayton Fissore Magnum

Advertentie – lees hieronder verder

Rayton Fissore, opgericht in 1976, was het geesteskind van een Italiaanse ondernemer en de zoon van carrosseriebouwer Fissore die in de jaren vijftig en zestig succesvol was. In 1984 lanceerde het bedrijf de Magnum met het chassis van een Iveco Daily. De Magnum is maar liefst 18 jaar in productie gebleven, goed voor een totaal van 6.000 exemplaren. Voor de motoren ging Rayton Fissore aankloppen bij onder meer Alfa Romeo en BMW. In de VS werd het model ook verkocht onder de naam “Laforza”.

4. Saab 9-7X

De Saab 9-7X, die nooit officieel in Europa werd geïmporteerd, was eigenlijk gewoon een Chevrolet Trail Blazer die in Ohio werd herontworpen en gebouwd. Ook al was zijn look vrij geslaagd, veel succes heeft de SUV niet gekend. Uiteindelijk werden er maar 20.417 exemplaren van gebouwd.

5. Spyker D12 Peking-to-Paris

De grootsheidswaanzin van Nederlander Victor Muller heeft in het midden van vorig decennium tot deze Spyker D12 geleid, een super-SUV voorzien van een Volkswagen-W12, die jammer genoeg nooit in productie is gegaan. Het studiemodel werd in 2006 gepresenteerd en Spyker kreeg er zelfs enkele honderen bestellingen voor binnen, maar uiteindelijk kwam de kleine onderneming in moeilijkheden en werd de productie van de Peking-to-Paris eerst uit- en vervolgens afgesteld.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Bentley voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.