De Kever is dood: 5 minder bekende weetjes over de “Volkswagen”

Na meer dan 80 jaar productie heeft de laatste Volkswagen Kever de fabriek in Puebla (Mexico) verlaten. Deze mythische auto, waarvan er miljoenen zijn geproduceerd, heeft een buitengewone carrière achter de rug. Hier zijn 5 zaken die je misschien nog niet wist over dit model.

Gepubliceerd op 16 juli 2019
Leestijd : 2 min

Partagez

Gered door de Engelsen

De Kever kwam er op vraag van Hitler en werd gebouwd door niemand minder dan Ferdinand Porsche, die hem in 1938 presenteerde. Toen heette het model nog KDF Wagen, ook wel Volkswagen. Pas na WOII ontdekte het Engelse leger, dat een gebied met daarin de toekomstige stad Wolfsburg onder controle had, de KDF-prototypes tussen het puin van de fabriek. Majoor Ivan Hurst begreep al eerste het enorme potentieel van de Volkswagen en kon zijn oversten overtuigen om met de massaproductie te beginnen. Hurst heeft zijn rol trouwens altijd geminimaliseerd. Pas na zijn dood in 2000 raakte de omvang van zijn betrokkenheid in het verhaal bekend.

Wereldauto

De ongelooflijke eenvoud en legendarische betrouwbaarheid van de Kever trok investeerders van over de hele wereld aan. Na zijn commerciële debuut in Europa werd het modelletje snel een groot succes in de Verenigde Staten. De motor met luchtkoeling, om oververhitting te voorkomen, was een niet te onderschatten voordeel in warme landen. Vanaf 1954 werd de VW naar Mexico geëxporteerd. Daar (in Puebla) werd ook de New Beetle geproduceerd.

Belgische geschiedenis

Advertentie – lees hieronder verder

Ook Pierre D’Ieteren, toen importeur van het Amerikaanse merk Studebaker, liet zich verleiden door de Kever en tekende in 1948 een importcontract met Volkswagen. Datzelfde jaar begon de bekende Belgische onderneming met de assemblage van de Kever in de fabriek in Vorst.

Tot 2003

De Kever was in productie van 1945 tot 2003. Begin jaren ’80 verdween hij van de Europese markt om plaats te maken voor de Golf, al was dat niet het geval in Mexico, waar hij licht is blijven evolueren tot zijn ‘Ultima Edicion’ 16 jaar geleden.

Opvolging

De New Beetle (foto onder) werd in 1998 geïntroduceerd en was gebouwd op het onderstel van de Golf IV. In tegenstelling tot het origineel (met zowel de motor als de aandrijving achteraan) was deze moderne interpretatie voorwielaangedreven, met de krachtbron in de neus. In 2011 werd hij vervangen door de Beetle op basis van Golf V. Deze laatste generatie was beter afgewerkt en over het algemeen veel overtuigender dan de New Beetle, al is het gehoopte verkoopsucces uitgebleven.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.