De top drie van populairste voertuigen in de Verenigde Staten zijn pick-ups, met name de Ford F-150, de Chevrolet Silverado en de Ram 1500. Samen nemen zij ongeveer 13% van de verkoop voor hun rekening, zo staat in het blad Vice te lezen.
Hetzelfde medium maakte een analyse met daarin de vergelijking in grootte tussen bepaalde pick-ups, SUV’s en Amerikaanse tanks.
“Groter” dan een tank
Men nam de M4 Sherman als maatstaf. Van die Amerikaanse tank werden er tijdens de Tweede Wereldoorlog, preciezer vanaf 1942, ongeveer 50.000 exemplaren gebouwd in samenwerking met de ‘Big Three‘: General Motors, Ford en Chrysler.
Zo’n Sherman is bijna 5,8 meter lang, wat korter is dan de langste versie van de GMC Sierra (bijna 5,9 meter), Dodge Ram (bijna 6,15 meter), Ford F-150 (6,35 meter) en Chevrolet Silverado (ruim 6,75 meter). Dit trio meet van bumper tot bumper ook meer dan de Panzer IV van het Duitse leger tijdens WOII.
Advertentie – lees hieronder verder
Een kanttekening: de hierboven aangehaalde modellen zijn wel telkens lager en smaller dan een M4 Sherman tank, en ook een heel pak lichter. Het gewicht van een Sherman bedraagt ruwweg 42 ton, een veelvoud van de 2,5 ton die een een Ford F-150 op de weegschaal legt.
Grote SUV’s en pick-ups verbieden?
In de VS zal het zo’n vaart niet lopen, maar in ons eigenste België gaan al lang stemmen op om XXL-pick-ups van de weg te halen of om ten minste no-SUV-zones in het leven te roepen, een mogelijke maatregel die dan ook van toepassing zou zijn op pick-ups.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be