De Smart Crossblade is het verhaal van een hele kleine auto die een grote blikvanger wilde worden. Vergeet niet: Smart was aanvankelijk een project van de Zwitserse horlogemaker Swatch. Alleen was dat mislukt en belandde het in de ontwerpbureaus van Daimler. Het model zag het levenslicht in de late jaren 90. Het was avant-gardistisch en speculeerde op het feit dat steden onleefbaar waren geworden en dat de Smart het ultieme antwoord van de autowereld was op het fileprobleem in de steden. Waarom ook niet? Het begin was natuurlijk moeilijk en het zou Smart veel tijd kosten om zijn plaats te veroveren.
Crossblade, de voorbode van de roadster
In 2002 wilde Smart het imago van eerder saaie stadsauto van zich afschudden. Het merk wou laten zien dat het de nodige middelen had en dat het product ook ongedwongen, zelfs speels kon zijn. Dit antwoord heette Crossblade en we kunnen zeggen dat die inderdaad een blikvanger was: de ingenieurs sneden het dak eraf, maar behielden de rolbeugel voor de stijfheid. De deuren verdwenen en in de plaats daarvan kwamen eenvoudige beschermbalken. Tot slot werd ook de zware voorruit verwijderd en vervangen door een klein windscherm.
De 600 cm3 werd naar 71 pk opgekitteld, en met het lagere gewicht zorgde dat voor een interessantere gewicht-vermogenverhouding van 10,5 kg/pk. Meer dan de power, was het vooral het gevoel om in open lucht te rijden dat het verschil maakte.
Advertentie – lees hieronder verder
2000 exemplaren
Ook al was het meer een prototype dan een productieauto, toch werd de Crossblade op de markt gebracht, weliswaar in een beperkte reeks van 2000 exemplaren. Dat was het plan, maar uiteindelijk zou Smart slechts 1983 stuks produceren over 4 jaar, een lange periode die bewijst hoe moeilijk het was om deze wagen te verkopen. Er moet ook vermeld worden dat de prijs wellicht afschrikte: 25.000 € was op dat moment een smak geld. Dat gezegd zijnde: een aanvankelijke mislukking kan vandaag een succes worden. Zo werd de Crossblade ‘flop’ van toen toch nog een collector’s item vandaag. Een beetje zoals de Delorean DMC-12…
Op dit moment zijn de Crossblades vrij zeldzaam en hebben ze meestal ook weinig kilometers op de teller. Wat logisch is, omdat je er meestal enkel in ideale omstandigheden mee gaat rijden. Zie je het toch zitten? Groot gelijk, maar je moet wel minimaal 15.000 € voor een exemplaar in goede staat neertellen. En vervolgens moet je deze Crossblade koesteren, omdat de onderdelen moeilijk te vinden zijn. En ook het onderhoud kan duur uitvallen door de moeilijke toegang tot de mechaniek…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be