Ondanks het bestaan van de Car-Pass, die systematisch wordt geüpdate bij een onderhoud, een herstelling of de keuring van de auto, duiken er nog steeds gevallen van fraude met de kilometerstand van tweedehandswagens op.
De vzw Car-Pass meldt dat er in 2021 weer 1.578 overtredingen werden vastgesteld. Daarvan ging het over 906 binnenlandse verkopen (0,13% van het totaal) en in 672 (1,2%) ingevoerde wagens. Gemiddeld verminderde de tellerstand van Belgische voertuigen bij fraude met bijna 52.000 kilometer. Bij buitenlandse voertuigen was dat 75.000 km.
Car-Pass vermeldt hierbij dat in de top 10 van grootste fraudegevallen van 2021 de teller schaamteloos met meer dan 300.000 km werd teruggedraaid. Op nummer 1 staat een Renault Kangoo uit 2012, waarvan de teller een daling van bijna een half miljoen km vertoonde!
Data van constructeurs
Door de krapte op de automarkt stijgt ook het aantal buitenlandse voertuigen verder, waarvan de historiek nog steeds iets moeilijker te controleren is. Vandaar het belang om ook over de data van de ingevoerde wagens te kunnen beschikken via de merken zelf. Sinds 1 januari 2020 zijn de constructeurs verplicht om viermaal per jaar een tellerstand van hun geconnecteerde voertuigen aan Car-Pass mee te delen. Dat moet voor een regelmatige en frequente instroom aan data zorgen, waardoor het terugdraaien van de teller nog moeilijker is.
Advertentie – lees hieronder verder
Car-Pass blijft echter kritisch, omdat er nog heel wat werk aan de winkel is. “We moeten inderdaad jammer genoeg vaststellen dat heel wat merken nog geen toegang verlenen tot de kilometerstanden van hun geconnecteerde voertuigen”, merkt gedelegeerd bestuurder Michel Peelman op. “De gesprekken verlopen moeizaam en ondanks de wettelijke basis verschuilen sommige fabrikanten zich achter de privacywetgeving of andere juridische en financiële argumenten om de data van hun geconnecteerde voertuigen niet te moeten aanleveren.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be