Meer dan een decennium na de Barchetta heeft Fiat eindelijk weer een concurrent voor de Mazda MX-5 in het aanbod. Meer nog, de 124 Spider die we een week lang hebben rondgereden, ís eigenlijk een MX-5. Al zijn er toch verschillen…
Enkele jaren geleden had Fiat Chrysler Automobiles met Mazda een deal gesloten voor de bouw van een open tweezitter: Mazda zou instaan voor de ontwikkeling ervan en Alfa Romeo zou er een opvolger voor de Spider van afleiden. De productie ging van start in 2015, al was het niet Alfa maar Fiat die een model bijkreeg.
Afgezien van het uiterlijke aspect, verschillen de nieuwe MX-5 en 124 Spider niet veel van elkaar. Het interieur is nagenoeg identiek en ook onderhuids spreken we grotendeels van dezelfde auto. In feite is het zo dat Mazda een MX-5 zonder koetswerk aflevert bij Fiat en dat de Italianen er een carrosserie rond monteren, de ophanging anders afstellen en… er een eigen motor inlepelen.
Enkel met turbo
Onder de langgerekte motorkap van deze roadster ligt geen atmosferische vijftienhonderd of tweeliter zoals in de Mazda, maar wel een 140 pk opwekkende 1.4 liter turbobenzine uit eigen huis. Een nog straffere uitvoering van dezelfde krachtbron kan trouwens ook, met 170 pk in de aanslag, maar dan shop je bij dochtermerk Abarth. De prijs ligt dan ook een aanzienlijk stuk hoger (€ 40.000 tegenover € 27.590).
Zalig cruisen
Net als de MX-5, waarvan de basisprijs een stevige € 5.000 lager ligt, beschikt de Fiat 124 Spider over een bijna perfecte gewichtsverdeling en een multi-link achterophanging waardoor bochten aansnijden een waar plezier is. Dit is het soort auto waarmee je gaat rijden voor het plezier van het rijden, en niet per se omdat je ergens hoeft te zijn. Zalig is dit! Verschillen in rijgedrag met de MX-5 zijn trouwens klein, maar ze zijn er wel. De Fiat reageert door zijn andere afstelling minder speels dan zijn Japanse tweelingbroer maar ligt tegelijk ook zachter op de weg en scoort daardoor hoger op gebied van comfort. Het stuurgedrag is even leuk, het schakelwerk even verslavend en de manuele kap even makkelijk en snel te bedienen. Voor wie de tractiecontrole durft uit te schakelen, kan er ook het betere driftwerk vanaf. Wil je een mechanisch sperdifferentieel voor nóg betere grip? Dan moet je gaan voor de Abarth (bij Mazda voor de goedkopere, maar ook tragere tweeliter).
Sneller!
Fiat wil de 124 Spider hoger positioneren dan Mazda de MX-5. Dat is in eerste instantie aan de prijs, maar ook aan de prestaties te zien. De 124 Spider met 140 pk zit bijna een volle seconde eerder aan 100 km/u dan de MX-5 met 131 pk en is tijdens dezelfde oefening maar twee tienden van een seconde trager dan de krachtigste MX-5 met 160 pk. Die kost trouwens exact € 100 meer dan de Spider. En toch… voelen we ons toch verplicht te vermelden dat de 131 pk sterke 1.5 liter van de MX-5 het meeste karakter heeft en het best bij dit roadsterconcept past…
Geen bekerhouders…
Het kleine interieur van onze 124 Spider valt op door zijn eenvoud: het bedieningspaneel staat niét volgeladen met knoppen en de meeste functies zitten dus verwerkt in het 7 inch scherm dat permanent boven het dashboard uitsteekt. Over de esthetiek daarvan valt te discussiëren, maar de intuïtieve bediening en vooral het geluid van de radio maken dat ruimschoots goed. Ons testmodel was uitgerust met een Bose-installatie met 9 luidsprekers, waarvan 4 in de hoofdsteunen. De audiopiloot past het volume automatisch aan om straatlawaai weg te filteren, waardoor het systeem ook met open dak een bijna perfecte sound produceert. Met gesloten dak dringt er trouwens niet al te veel (motor)geluid binnen in de cockpit. Niet leuk: onze testwagen was volledig vrij van bekerhouders. Dat kan anno 2017 toch écht niet meer…
Conclusie
De Fiat 124 Spider is een heerlijk rijdende auto en verschilt net genoeg van de Mazda MX-5 om niet van een schaamteloze kopie te hoeven spreken. De Fiat heeft zelfs een meer volwassen uitziend retro-koetswerk en daar is ondergetekende stiekem verliefd op geworden…
24 mei 2017
1 min