Komt de signalisatie met drakentanden binnenkort naar België? Het kan. Spanje experimenteert al enkele jaren met zulke wegmarkeringen. Die zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren, vooral in stedelijke gebieden met veel voetgangers en fietsers, maar ook rond scholen. Maar waarvoor worden ze gebruikt?
Innovatieve signalisatie?
In de praktijk worden deze wegmarkeringen ‘drakentanden’ genoemd omdat ze bestaan uit witte driehoeken aan beide kanten van de weg. Deze driehoeken, waarvan het patroon telkens herhaald wordt, creëren een optische illusie. Ze geven door hun vorm van drakentanden de indruk dat de weg smaller wordt, wat door automobilisten als niet erg geruststellend wordt ervaren. Hierdoor zijn ze geneigd om hun voet van het gaspedaal te halen of te remmen.
De drakentanden staan meestal in paren aan weerszijden van de weg en er zijn meestal tussen de 9 en 17 paren. Deze geverfde ‘tanden’ hebben niet altijd dezelfde oppervlakte. Hun grootte kan toenemen afhankelijk van het vereiste optische effect. Doorgaans hebben ze een basis van 75 cm en een hoogte van 60 cm. Ze nemen dus een relatief grote oppervlakte in. In Spanje worden ook zigzagpatronen geverfd vlak voor voetgangersoversteekplaatsen om hun aanwezigheid te signaleren.
Advertentie – lees hieronder verder
Overal in Europa en België?
Volgens Le Journal du Geek lijkt het er nu op dat deze trend zich over heel Europa kan verspreiden, inclusief België. Verschillende landen, waaronder het onze, overwegen het idee. Het doel zou zijn om automobilisten te sensibiliseren en te waarschuwen dat ze een risicozone binnenrijden.
België experimenteert al met gelijkaardige oplossingen. Zo loopt in Wallonië een proefproject in de buurt van scholen. Gekleurde vierkanten worden willekeurig op de stoep geschilderd om de onmiddellijke nabijheid van de schoolingang of het zebrapad aan te geven. Het geverfde oppervlak is 25 m groot aan beide kanten van de school. Het doel is hetzelfde: de aandacht van de weggebruikers vasthouden en hen sneller laten afremmen. Maar in tegenstelling tot de drakentanden is er hier geen optisch effect om automobilisten de indruk te geven dat de weg smaller wordt. En dat maakt misschien wel een verschil. Afwachten wat de volgende regering ervan vindt…
Foto’s: Ministerio Transportes (X) y Movilidad Sostenible & SPW Infrastructures
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be