De staat van de Belgische wegen is verschrikkelijk, zo bleek recent nog uit een studie die de kwaliteit van ons wegennet zelfs achter dat van Oezbekistan plaatste. België zakt jaar na jaar: op de wereldranglijst stonden we tien jaar geleden 26ste en drie jaar geleden nog maar 36ste. Vandaag staan we op de 64ste plaats! Er is dus werk aan de winkel. Volgens een studie van automobielfederatie FEBIAC in 2019 zou het 21 miljard euro kosten om ons wegennet te herstellen. Recent werd dit budget voor Vlaanderen geraamd op 11 miljard euro. De schattingen zijn dus betrouwbaar.
Belgische bestuurders komen dus allerhande putten en scheuren in het wegdek tegen. Maar hoe valt dit te verhelpen? De oplossing komt misschien wel van het Nederlandse bedrijf Cyclomedia, dat gespecialiseerd is in het in kaart brengen van wegen. De auto’s van het bedrijf, die lijken op Google Cars, hebben de wegen van meer dan 35 landen al doorkruist. De beelden hebben een veel hogere resolutie dan die van de Amerikaanse gigant die zo vaak in onze auto’s wordt gebruikt voor navigatie.
Scannen en herstellen?
De technologie die Cyclomedia gebruikt is een 3D-scanner met een LiDAR (Laser Imaging Detection And Ranging). De scanner wordt gekoppeld aan kunstmatige intelligentie om de beelden te reconstrueren en de details beter te identificeren. Die extra informatie biedt veel mogelijkheden. Denk maar aan Proximus om de kosten van het glasvezelnetwerk te berekenen en te voorspellen, Fluvius om duurzame led-technologie te gebruiken of… plaatselijke overheden om putten en schade aan het wegdek te identificeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Tot nu toe moesten de wegendiensten het hele wegennet doorkruisen, de schade visueel vaststellen en pas daarna opdracht geven voor herstellingen. In dit geval levert Cyclomedia niet alleen alle kaarten, maar ook de exacte punten waar actie nodig is. Dit bespaart tijd en dus geld.
In Frankrijk heeft men dit al goed begrepen. Dertien steden in de intercommunale Paris-Est – Marne et Bois doen nu een beroep op de diensten van het Nederlandse Cyclomedia. En in België? Het volledige wegennet werd vorig jaar in kaart gebracht, waarbij 100.000 km werd afgelegd. Hoewel het twee maanden duurt om een volledige kaart op te maken, wordt ze elk jaar bijgewerkt.
België heeft dus een perfect beeld van zijn wegennet. Of dat had toch gekund. In Vlaanderen is meer dan 50% van de steden en gemeentes klant van Cyclomedia, maar herstellingen aan putten lijken niet sneller te worden uitgevoerd dan vroeger. Natuurlijk zijn er kosten aan dit onderhoud, maar het is noodzakelijk als we niet verder willen zakken op de wereldranglijst (of Europese ranglijst) voor de kwaliteit van het wegennet. Het is niet de bedoeling om te pronken of de beste positie te behalen. Het is gewoon een kwestie van verkeersveiligheid, want heel wat ongevallen gebeuren door de slechte staat van het wegdek. Het gaat om een correcte openbare dienstverlening, waarvoor elke Belg belasting betaalt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be