Mobiliteit

Chaos in Brussel: transformatie van A12 tot stadsboulevard

In Brussel is net een grote bouwwerf van start gegaan: de transformatie van het einde van de A12 in een stadsboulevard. Over een paar maanden zullen de drie rijstroken worden teruggebracht tot één rijstrook. En dat baart het bedrijfsleven grote zorgen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 5 sep. 2023 | Leestijd: 3 min

Het was al gepland: het einde van de A12 die Brussel binnenkomt gaat van gezicht veranderen. Minister van Gewestelijke Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen) wil op het laatste stuk van deze snelweg en de R21, tussen de Heizel en de Van Praet-brug, de ruimte voor auto’s beperken om er een groene promenade aan te leggen. Op papier spreekt het project de buurtbewoners aan, maar dat geldt niet voor pendelaars, met name uit Vlaanderen, aangezien dit een van de belangrijkste toegangswegen tot de hoofdstad is.

Zodus zijn de werkzaamheden begonnen om van de Van Praetlaan een tweerichtingsweg te maken. Het doel is om doorgaand verkeer te weren op de Vuurkruisenlaan, een parallelle as die een promenade zal worden.

Advertentie – lees hieronder verder

Bezorgde bedrijven

Deze situatie baart de ondernemers langs het kanaal grote zorgen. In een interview met La Libre benadrukten ze de moeilijkheden van het project, waarvan de overlast ook nog eens toegevoegd zal worden aan die van de gigantische werken aan het viaduct van Vilvoorde, die 8 jaar zullen duren.

Ook de ondernemers klagen over het gebrek aan overleg. Voor wie waarde en banen creëert in de regio is de situatie gewoon onbegrijpelijk. Volgens de baas van de grote ochtendmarkt (Mabru) stelt het Gewest de logistieke zone in vraag die het zelf heeft gecreëerd langs het kanaal en die de toegang van vrachtwagens uit Brussel moest beperken. De havenzone is een belangrijke as voor de industrie en de bevoorrading van Brussel.

Chaos te verwachten?

Waarnemers en bedrijfsleiders verwachten nu al chaos op de wegen in dit deel van Brussel. De aanleg van een rotonde aan de kanaalzijde en de invoering van tweerichtingsverkeer op de Van Praet-as zullen waarschijnlijk leiden tot enorme files op de rotonde De Wand.

vanpraet

Bij navraag zei het kabinet van minister Van den Brandt dat alles in overleg is gebeurd en dat er zelfs wijzigingen zijn doorgevoerd op verzoek van bedrijven. Het BECI en de Haven van Brussel blijven echter bezorgd, omdat geen enkele van de wijzigingen die uit het overleg voortvloeiden, in de vergunningen zijn opgenomen, zoals de invoering van een dynamisch systeem dat ‘s ochtends twee rijstroken naar het kanaal toestaat. Elke van Ben Brandt sust en geeft aan dat er eind dit jaar een vergunningsaanvraag zal worden ingediend.

De werken aan de A12 zijn momenteel echter beperkt tot het gedeelte tussen het kanaal en de rotonde De Wand. De onderhandelingen over het gedeelte tussen de rotonde De Wand en de taalgrens zijn tot nu toe zonder resultaat gebleven. In ieder geval zal wie Brussel via deze route binnenkomt nog even geduld moeten hebben.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon