Onlangs voerde men in Zwitserland een onderzoek uit om na te gaan in welke mate de weggebruikers rekening houden met de werkelijke milieu- en sociale kost van hun rit. Daarvoor zette de Universiteit van Basel, ETH Zurich en de Zwitserse Hogeschool voor Toegepaste Wetenschappen (ZHAW) een experiment op waaraan 3.700 mensen uit verschillende steden deelnamen. Het doel was te onderzoeken of en in welke mate het principe van ‘de vervuiler betaalt’ de chauffeurs kan aansporen om de auto vaker te laten staan.
Transport veroorzaakt namelijk een waaier aan kosten die de individuele weggebruikers zelf niet rechtstreeks hoeven te betalen. Dit zijn de zogenaamde externe kosten met betrekking tot luchtvervuiling, wegeninfrastructuur, tijdverlies door files, enz. In Zwitserland bedroegen deze kosten naar schatting meer dan 12 miljard euro in 2017.
Financiële incentive noodzakelijk
In dit experiment werd het rijgedrag van de deelnemers gedurende acht weken gemonitord via een app op hun smartphone. Uit de resultaten van de verschillende groepen bleek dat enkel de weggebruikers die een financiële incentive kregen ook hun rijgedrag werkelijk aanpasten om kosten te besparen. Bij de anderen was er amper een verschil merkbaar. Dat gebeurde door over te schakelen naar andere transportmiddelen, hun reistijden aan te passen of andere routes te gebruiken, maar wel bleef hun aantal afgelegde kilometers per dag gelijk.
De conclusie van dit Zwitsers onderzoek is dus dat de automobilisten enkel via een financiële stimulans bereid zijn om hun rijpatroon aan te passen om zo een lagere impact op het klimaat, onze gezondheid en de verkeersdrukte te veroorzaken. Concreet kan dit gebeuren via een slimme kilometerheffing die de overheid ook in ons land wil invoeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be