Het Brusselse herontwikkelingsproject, dat de stad wil teruggeven aan de burgers, stuit op heel wat verzet, zowel bij de burgers en inwoners van bepaalde gemeentes als bij de politieke partners. Good Move komt van Ecolo/Groen en maakt deel uit van het Brusselse regeerakkoord. De maatregelen worden vaak bekritiseerd en zelfs geblokkeerd door andere partijen, waaronder de MR. Dit leidt dan weer tot felle kritiek van de Ecolo/Groen- en PS-fracties, omdat de MR zich volgens hen niet constructief opstelt en geen alternatieven of mogelijke oplossingen aanreikt.
In een interview met La Libre Belgique verduidelijkt de liberale partij haar positie tegenover Good Move. David Weytsman en Anne-Charlotte d’Ursel, allebei Brusselse parlementsleden van MR, geven aan bereid te zijn om alternatieven voor te stellen. Het doel van de MR is om het prestige en de schoonheid van de stad te herstellen, zonder het gebruik van de auto drastisch te verminderen. Dit lijkt een andere positie dan die van Ecolo/Groen.
Grote veranderingen
De MR werkte samen met stedenbouwkundige Bruno Clerbaux aan een project om de Louizalaan over de hele lengte opnieuw in te richten, tot aan het Ter Kamerenbos. Wat de MR stoort aan de huidige aanpak, is dat rijstroken en parkeerplaatsen verdwijnen zonder te denken aan de verfraaiing van de openbare ruimte. De MR bekritiseert de kwaliteit van de projecten van de Brusselse regering en geeft als voorbeelden het Flagey-, Dumon-, Rogier- of Spiegelplein. Die zouden lelijk zijn en geen beplanting hebben. Stevige kritiek.
Volgens de MR moeten de grote lanen hun pracht en symmetrie van weleer terugkrijgen om Brussel te verrijken, terwijl de stad nu verarmt. Om de auto’s uit het zicht te halen, kiest de MR voor de grondige aanpak: al het autoverkeer moet ‘simpelweg’ ondergronds. Een faraonisch project dat de gemeenschap op lange termijn weleens duur te staan kan komen, kijk maar naar de recente gebeurtenissen door het gebrek aan onderhoud van de Brusselse tunnels.
Advertentie – lees hieronder verder
100 miljoen euro?
De MR heeft ook al oplossingen om de kosten van deze werken te dekken. Er is sprake van een publiek-private financiering voor een bedrag van 100 miljoen euro, wat volgens waarnemers weinig is. De geschiedenis van de hoogoplopende kosten bij de werken aan het Waals Parlement mag zich niet herhalen…
De MR heeft de ambitie om grote verkeersassen in de hoofdstad opnieuw vorm te geven met meer parkeerplaatsen en een stedelijke, groene inrichting. De toekomst van de Zavel, de Wetstraat en de Houba de Strooperlaan moet bekeken worden, waarbij er ruimte moet zijn voor inspraak. Natuurlijk moet de MR eerst nog de verkiezingen in 2024 winnen en blijft het afwachten of het MR-project te verzoenen valt met Good Move… Het is echter een spijtige vaststelling dat de politieke spelers in hun eigen bubbel werken, zonder overleg. Dit leidt natuurlijk tot ontsporende kosten, met name voor stedenbouwkundige studies. Dit is alweer een schrijnend voorbeeld…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be