Artificiële intelligentie dringt door in alle sectoren. Zoals elke nieuwe technologie, jaagt het sommige mensen angst aan. Ze denken dat het mensen zal vervangen en dus veel banen zal kosten. Dit idee doemt vaak op bij de introductie van een nieuwe technoligie. Maar laten we niet vergeten dat dit niet gebeurde met de komst van het internet. Dat heeft ons leven vooral vergemakkelijkt, ons geleerd hoe we sneller kunnen werken en veel nieuwe banen gecreëerd.
Artificiële intelligentie is een aanvulling op het internet, in die zin dat het ons in staat zal stellen om meer dingen sneller te berekenen en meer parameters te integreren. AI doet al zijn intrede in onze auto’s en smartphones, maar zal dat ook doen in verkeerscentrales, zoals in Wallonië bij SPW Mobilité.
Anticiperen op files
Twee afdelingen van de Waalse overheidsdienst zijn momenteel een experiment van zes maanden aan het afronden om artificiële intelligentie te gebruiken om files in real time te voorspellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens SudInfo en RTBF, die spraken met de teams verantwoordelijk voor dit project, is het al te laat wanneer de huidige menselijke teams een vertraging opmerken. Die verandert onverbiddelijk in een file. Voor het experiment wordt een netwerk van camera’s gebruikt. Met kunstmatige intelligentie worden de beelden geanalyseerd om de dreigende vertraging op voorhand te detecteren.
Concreet is AI beter dan mensen in staat om het aantal passerende voertuigen en hun snelheid te tellen, zodat het de volgende fase van het scenario gedetailleerd kan berekenen. Het doel is om een AI-model te ontwikkelen dat de omstandigheden detecteert die tot een vertraging leiden. Genoeg om de file te voorkomen? Dat niet, maar ze kan wel al 15 minuten op voorhand gemeld worden. Dat is toch al iets.
60 minuten op voorhand?
Tot nu toe is de test overtuigend, want AI kan de vertraging in bepaalde gevallen tot 60 minuten van tevoren opmerken. Dit is het resultaat van simulatie en machine learning. Het idee is om nog verder te gaan en de AI niet alleen met beelden te voeden. De projectleiders willen andere informatie toevoegen als parameter, zoals het exacte aantal auto’s (met behulp van tellussen in de weg), de weersomstandigheden en zelfs het rijgedrag op bepaalde stukken weg.
Met al deze elementen zou de AI uiteindelijk kunnen anticiperen op files op basis van de intensiteit van het verkeer. Op dezelfde manier zouden wegwerkzaamheden binnenkort geanalyseerd kunnen worden om een alternatieve route voor te stellen aan automobilisten, die dan zeker weten dat ze niet in de file belanden. Wij staan positief tegenover deze vooruitgang. En jij?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be