De individuele mobiliteit heeft een probleem: zodra er zich een incident voordoet of de verkeersstroom te druk wordt, ontstaan er files en moet je geduld oefenen. Dit fenomeen komt in ons land vaak voor ons dichte wegennet. De gevolgen kunnen zich zeer snel verspreiden, van de ene verkeersas naar de andere.
Files veroorzaken irritatie, maar ze kosten ook veel geld aan de Belgische economie en indirect dus ook aan de bevolking. Volgens de meettool Belgian Mobility Dashboard, ontwikkeld door Febiac en het Verbond van Belgische Ondernemingen, hebben het tijdverlies en de vervuiling door files in 2023 meer dan 5 miljard euro gekost. Dat is 4% meer dan in 2022.
Blijvende stijging
Voor de eerste helft van 2024 hebben Febiac en het VBO ook de gevolgen berekend. En die zijn niet bepaald rooskleurig. Tussen 1 januari en 1 juli 2024 stonden de Belgische automobilisten gemiddeld 6 minuten en 43 seconden per dag stil in de file, wat neerkomt op 40 uur en 51 minuten verloren tijd op jaarbasis.
Advertentie – lees hieronder verder
De Belgen staan dus steeds vaker in de file. Uit de gegevens van het Belgian Mobility Dashboard blijkt een stijging van 3% tegenover dezelfde periode in 2023. Meer files betekent meer verlies: de kosten voor de Belgische economie in de eerste zes maanden worden geschat op 2,7 miljard euro of 0,57% van het bbp. Bij extrapolatie bedraagt het verlies over het hele jaar bijna 5,5 miljard euro. Dat zal ongetwijfeld gebeuren, want de ergste maanden (oktober en november) moeten nog komen. Deze kosten zouden bijna 10% hoger liggen dan in 2023. Niet bepaald een reden voor een feestje.
Ook langere files
Het Belgian Mobility Dashboard wijst ook op een andere stijging in de eerste helft van 2024: de gemiddelde lengte van de files. Op woensdag bijvoorbeeld zijn de files met 12% toegenomen in vergelijking met 2023. Erger nog: de cumulatieve lengte van de files sinds het begin van het jaar bedraagt 8.280 km, een stijging van 60% tegenover vorig jaar.
Het VBO roept de (nieuwe) overheden dan ook op om actie te ondernemen om de negatieve impact van files op de Belgische economie te verminderen. De organisatie vraagt investeringen in de weginfrastructuur voor een vlotter verkeer, maar ook meer alternatieve mobiliteitsoplossingen en intelligente belastingen. Het officiële persbericht van het VBO gaat echter niet dieper in op deze ‘intelligente’ fiscaliteit. Gaat dit over een kilometerheffing? Wellicht wel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be