De bedrijfswagen krijgt de jongste jaren regelmatig kritiek. Het fileprobleem in ons land toeschrijven aan de bedrijfswagen is echter te kort door de bocht. Deze veronderstelling wordt al meteen ontkracht: minstens de helft van de werknemers in de privésector gaat met de eigen wagen naar het werk. SD Worx deed in juni 2024 een onderzoek bij 670 kmo-bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken om meer inzicht te krijgen.
Meestal functiewagens
Slechts de helft van de kmo’s (54%) biedt zijn medewerkers een bedrijfswagen aan. In de helft van deze bedrijven gaat het om minder dan drie wagens. Wel moeten we opmerken dat het onderzoek focust op kleine en middelgrote ondernemingen (met 1 tot 250 medewerkers). Het is bekend dat bedrijfswagens vooral in grote bedrijven populair zijn. Hoe groter de organisatie, hoe meer wagens.
Gemiddeld tellen alle kmo’s in het onderzoek zes bedrijfswagens. De meeste medewerkers hebben deze auto’s ook echt nodig om hun job te kunnen doen. Deze wagens worden vooral gebruikt door medewerkers die klanten bezoeken en mogen dus terecht ‘functiewagen’ genoemd worden. In Vlaanderen is 60% van de bedrijfswagens een functiewagen, in Brussel en Wallonië zelfs bijna 70%.
“Wie elke bedrijfswagen een ‘salariswagen’ noemt, gaat voorbij aan de realiteit”, vindt Anneleen Verstraeten, kmo-adviseur van SD Worx. “Een bedrijfs- of functiewagen blijft vooral een werkmiddel om je job uit te voeren. Niet elke klant is bereikbaar met het openbaar vervoer of de fiets. In een kleine kmo in de dienstensector heb je al snel drie bedrijfswagens nodig: een voor de vertegenwoordiger, een voor de zaakvoerder en een voor een technieker.”
Advertentie – lees hieronder verder
30% hogere kosten
De kmo’s leveren grote (financiële) inspanningen om hun wagenpark te vergroenen. Momenteel is 14% van de bedrijfswagens elektrisch en 28% hybride. 58% rijdt nog op fossiele brandstoffen. Het onderzoek onthult dat veel bedrijven kampen met hogere kosten voor hun bedrijfswagens. Gemiddeld zijn de kosten met 30% gestegen. Vergeleken met drie jaar geleden zijn de meeste kmo-budgetten gestegen (47%) of gelijk gebleven (44%). Slechts bij 9% daalden de kosten. Voor zeven op de tien kmo’s is de stijging vooral te wijten aan de hogere (lease)prijzen van elektrische wagens.
Ontevreden medewerkers
De duurdere bedrijfswagens blijven niet zonder gevolgen. Vier op de tien kmo’s geven aan dat ze medewerkers niet langer een auto van dezelfde categorie kunnen garanderen in de toekomst. Op de vraag ‘Ervaart u ontevredenheid van uw medewerkers omdat de elektrische bedrijfswagen kleiner wordt?’ antwoordt 22,3% ‘ja’.
Ondanks de gunstige fiscaliteit, wacht meer dan de helft (55%) van de kmo’s af om over te schakelen op elektrische auto’s. Ze zien nog te veel obstakels. Twee jaar geleden nam ‘maar’ 49% van de kmo’s deze afwachtende houding aan. Opmerkelijk, want de inschrijvingen van elektrische bedrijfswagens in België tonen een stevige groei sinds de autofiscaliteit in juli 2023 werd aangepast. 45% van de kmo’s is er wel van overtuigd dat het aandeel elektrische wagens in de toekomst blijft stijgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be