Tegenwoordig is reizen poepsimpel geworden: voer gewoon het bestemmingsadres in je GPS in, of zelfs in je mobiele telefoon, en je verkrijgt de route, zelfs met real-time verkeersinformatie. Hiermee zouden we zowaar vergeten hoe alles in zijn werk ging voor de komst van de GPS, dus vóór de jaren 2000. Natuurlijk bestond het internet toen al en waren er verschillende navigatiewebsites die de gevraagde route konden berekenen (onder andere ViaMichelin of Mappy).
1908
Flashback naar 1908. Europa telde toen nog heel weinig auto’s, maar de groeiende trend was ingezet. In Frankrijk waren er bijvoorbeeld slechts 5000 chauffeurs, dus in België lag dat aantal nog veel lager. Het vervoer gebeurde nog vooral met paardenkoetsen, een sector waarin D’Ieteren zich in de loop der jaren opnieuw had kunnen uitvinden. Michelin publiceerde destijds al een « Guide de la Route » met nuttige adressen. Hij onderscheidde zich door de rode cover en werd gratis verdeeld. Toch bleef de navigatie nogal vaag en de twee Michelin-broers bedachten een systeem dat zou kunnen aangeven hoe men op zijn bestemming raakte. Dat jaar namen ze vier mensen in dienst en creëerden ze « le bureau des renseignements pour le voyage automobile » (het inlichtingenbureau voor autoreizen). Het idee: stuur een brief naar dit kantoor met daarin de vertrek- en aankomstpunten en ontvang binnen de 3 weken het antwoord. Geef toe dat het een enorme klus was!
150.000 aanvragen verwerkt
De zaak was meteen een succes, in zulke mate dat het in 1919 het kantoor van de “routes” werd. Op dat moment werkten er 20 mensen. In 1925 werden al 150.000 aanvragen handmatig verwerkt. Kortom, het was een beetje alsof je voor elke verplaatsing een roadbook kreeg. Wat een tijd!
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be