Op dinsdag 16 augustus 2022 is in Brussel een nieuwe verkeersregeling in werking getreden. Het doel van dit ‘Good Move‘-plan, dat volop door het Brussels Gewest wordt gepromoot, is om de gewoonten van Brusselaars, pendelaars enzovoort te veranderen zodat de levenskwaliteit tegen 2030 fors verbeterd zal zijn. Concreet wil men de auto zo weinig mogelijk in de Belgische hoofdstad.
Het nieuwe circulatieplan heeft betrekking op de zogenaamde vijfhoek: het centrum van Brussel binnen de contouren van de R20, de binnenring. De wijzigingen betreffen eenrichtingsstraten, maar ook zogenoemde filters en verkeerslussen die het transitverkeer moeten beperken. Er is sprake van 803 nieuwe verkeersborden en de verwijdering van 293 exemplaren. Een 60-tal verkeersassen worden voetgangerszones of zones met een beperkte toegang.
De Koningsstraat wordt als het ware in twee geknipt, de nieuwe inrichting van het IJzerplein zal het onmogelijk maken om een kortere weg te nemen tussen het kanaal en de Antwerpenplaan, de omgeving van het Oud Korenhuis (waar het standbeeld van Jacques Brel staat) wordt een voetgangerszone en zowel het kruispunt van de Varkensmarkt met de Vlaamsesteenweg en de Oeverpoort in de Dansaertwijk worden vereenvoudigd.
ANPR-camera’s
Opgepast ook ter hoogte van de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Kapellekerk aan de rand van de Zavel, want daar wordt de toegang beperkt tot bussen. Wie er toch met de wagen of de motor doorrijdt, zal door ANPR-camera’s betrapt en vervolgens geverbaliseerd worden. Hetzelfde verhaal geldt voor de Koningsstraat, waar de Gocar-kantoren gevestigd zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
De Brusselse autoriteiten zijn er zich van bewust dat het nieuwe plan moeilijk te verteren valt, of toch in het begin. Men gaat ervan uit dat het minstens zes maanden gaat duren voordat het door de bevolking en automobilisten die in Brussel moeten zijn, wordt aanvaard.
Om het leed een beetje te ‘verzachten’, werd het nieuwe verkeersplan naar Google gestuurd, zodat het geïntegreerd kan worden in Google Maps alsook in Waze, een kwestie van onverwachte boetes te verkomen. Da’s iets, maar niet voldoende want lang niet iedereen gebruikt systematisch een smartphone om bijvoorbeeld te pendelen. Sommige mensen spreken zelfs van discriminatie. Hoe het ook zij: in Brussel rijden, wordt ingewikkelder dan ooit.
De interactieve kaart kan je hier raadplegen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be