Lage-emissiezones duiken als paddenstoelen op in de Belgische steden. Het doel is om de meest vervuilende auto’s uit het verkeer te halen en zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Concreet kunnen vervuilende voertuigen die er nog willen rijden tegen betaling een beperkt aantal keer per jaar toegang krijgen tot de LEZ. In Antwerpen moeten oldtimers 35 euro per dag betalen (maximaal 8 dagen per jaar).
Dit is echter niet het geval in Brussel, waar voertuigen ouder dan 30 jaar (met “O”-plaat) nog steeds ongehinderd toegang hebben tot de lage-emissiezone. Een beleid dat sommigen verbaast, want als het gaat om vervuiling zijn dit duidelijk de voertuigen die het meeste uitstoten.
De recentste verkeersanalyses lijken echter aan te tonen dat Brussel gelijk heeft om oldtimers vrij te laten circuleren binnen de LEZ. Waarom? Simpelweg omdat het aandeel voertuigen dat in de LEZ met een uitzondering rijdt bijzonder laag blijft: dit vertegenwoordigt ongeveer 0,10% van de voertuigen volgens de cel Leefmilieu Brussel. Bovendien is dit aandeel sinds 2020 constant is gebleven.
Meestal ouder dan 30 jaar
Leefmilieu Brussel geeft aan dat weinig voertuigen betalen om de LEZ binnen te komen. Dit betekent dat oldtimers van 30 jaar en ouder het grootste deel van deze 0,10% uitmaken. Tegelijk dragen ze weinig bij tot de algehele vervuiling, simpelweg omdat de ritjes van deze voertuigen zeer occasioneel zijn. Ze rijden heel weinig, vooral omdat er voor hen een reeks verkeersbeperkingen gelden: woon-werkverkeer en schoolverkeer is gewoon verboden.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch geflitst
Hoewel oldtimers welkom blijven in de Brusselse LEZ, betekent niet dat ze niet worden gecontroleerd. Integendeel. Hoewel ze hier bewegingsvrijheid hebben, scannen ANPR-camera’s de nummerplaten en verzamelen ze informatie. Zo leren we dat er steeds meer oldtimers worden geflitst: 5.400 voertuigen in 2020, tegenover 3.900 in 2019. Betekent dit dat oldtimerbestuurders steeds sneller rijden? Nee, het betekent vooral dat ze steeds talrijker worden.
Brussel houdt ook een boekhouding bij van de oldtimers in zijn LEZ. Daaruit blijkt dat oldtimers in 2020 gemiddeld 6 dagen per jaar in de Brusselse LEZ circuleerden, wat minder is dan de 8 dagen die bijvoorbeeld in Antwerpen zijn toegestaan. Daarbij moeten we ook niet vergeten dat dit het Covid-jaar was met alle lockdowns.
De medewerkers van Leefmilieu stelden ook enkele anomalieën vast. 24 oldtimers zijn namelijk zeer vaak gecontroleerd in de LEZ. Het goede nieuws is dat deze gevallen zeldzaam blijven, wat het goede gedrag van bestuurders van oldtimers bewijst. Oef!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be