In Brussel wordt het alsmaar moeilijker om een parkeerplaats te vinden. Vanaf 2023 wordt het nog erger want staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed Pascal Smet (one.brussels) heeft een parkeerverbod aangekondigd voor beschermde gebouwen.
Deze beslissing werd genomen omdat het Brussels Gewest zich wil positioneren als wereldhoofdstad van de art nouveau. De stad staat vol gebouwen die dateren van het einde van de negentiende eeuw. Maar voor Pascal Smet is het onbegrijpelijk dat je de gebouwen niet kunt bewonderen en dat de foto’s systematisch ‘vervuild’ worden door een auto. “Als je bijvoorbeeld voor het Solvay-hotel staat en je ziet er een bestelwagen of vrachtwagen, dan klopt dat niet”, verklaarde de staatssecretaris aan RTBF.
Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordeningen
Deze nieuwe maatregel wordt ingevoerd in 2023 en is bindend want ze wordt opgenomen in de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordeningen (GSV). De tekst werd al onderworpen aan een eerste lezing en blijkbaar door iedereen goedgekeurd. De maatregel doorloopt dus de verdere procedure en gaat op 12 december in openbaar onderzoek.
Een belangrijk detail: de maatregel van Pascal Smet geldt niet alleen voor publieke gebouwen, maar ook voor geclassificeerde particuliere gebouwen, zelfs al worden die bewoond. Dit dreigt problemen te veroorzaken voor bewoners die dus niet langer mogen parkeren op de plaatsen voor eigen deur. Volgens Smet is dat geen probleem en zijn er vaak genoeg andere parkeerplaatsen beschikbaar. Dat valt sterk te betwijfelen, want de stedenbouwkundige werken die de afgelopen maanden zijn uitgevoerd, hebben het aantal parkeerplaatsen bewust verminderd om het autogebruik in Brussel te ontmoedigen. Het doel van Groen, dat verantwoordelijk is voor het mobiliteitsbeleid, is trouwens om de aanwezigheid van de auto met 30 procent te verminderen tegen 2030.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be